Vandaag om 15:01
2 minuten lezen

Vrijeschool Parkstad gestart als eerste middelbare school met pilot ‘ergotherapeut in de klas’ 

Door: Nationale Onderwijsgids

Vrijeschool Parkstad lanceerde gisteren een bijzondere onderwijsinnovatie: als eerste middelbare school in Nederland haalt zij een ergotherapeut de klas in. Met deze primeur start zij een pilot die deel uitmaakt van een onderzoeksproject in samenwerking met Zuyd Hogeschool en Partnering for Change. Dat meldt Vrijeschool Parkstad.

Waar ergotherapie of andere vormen van leerlingbegeleiding traditioneel wordt ingezet voor individuele leerlingen met specifieke hulpvragen, kiest deze pilot voor een andere benadering. Gedurende enkele weken draait een ergotherapeut iedere dinsdag mee in een brugklas, observeert het gedrag van leerlingen, hoe zij instructies opvolgen, de interacties in de klas, hoe zij zich bewegen door de klas, hun leerervaringen en leerprocessen. 

Praktische en direct toepasbare aanpassingen

Op basis van deze observaties worden samen met de docenten en leerlingen praktische en direct toepasbare aanpassingen in het lesgeven ontworpen. Deze strategieën zijn niet gericht op één leerling, maar verbeteren het leerklimaat voor de hele klas. “Door op klasniveau te kijken naar wat beter kan, profiteren álle leerlingen van de inzichten,” aldus teamleider Donny Jeurissen, “dat bevordert niet alleen het leerproces, maar ook de sfeer en samenwerking. 

Partnering for Change

De pilot is gebaseerd op het Canadese model Partnering for Change, dat in promotieonderzoek van Zuyd Hogeschool en Universiteit Maastricht is doorontwikkeld en toegepast naar Nederlandse context. Het richt zich op inclusiever onderwijs door nauwe samenwerking tussen zorg en school. Dit model werd eerder al succesvol toegepast in diverse basisscholen in Limburg. In samenwerking met Zuyd Hogeschool brengt Vrijeschool Parkstad als eerste middelbare school dit concept naar het voortgezet onderwijs. 

Inclusief onderwijs

Het model sluit aan bij het streven naar inclusief onderwijs: niet de leerling past zich aan het systeem aan, maar het systeem beweegt mee met de behoeften van de leerlingen. De inzet van de ergotherapeut voorkomt bovendien dat leerlingen onnodig buiten de klas geplaatst worden voor extra ondersteuning — vaak kunnen kleine aanpassingen in de klas al voldoende effect hebben. 

De pilot vindt plaats in de brugklassen van Vrijeschool Parkstad. De samenwerking tussen de ergotherapeut, de docenten en de leerlingen vormt de kern: samen zorgen zij voor een leeromgeving waarin iedereen zich optimaal kan ontwikkelen. 

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Voortgezet Onderwijs

    Update rechtszaak overleden jongen (16) na vuurwapengebeurtenis op Hofstad Lyceum

    Gisteren om 10:13
    • Voortgezet Onderwijs

    Werkgevers kunnen via DUO controleren of een diploma echt is

    8 september 2025 om 10:17

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland