Aantal leraren stijgt, maar klassen worden groter: wat is er aan de hand?
Volgens recente cijfers lijkt het aantal onderwijspersoneel per leerling de afgelopen twintig jaar niet verslechterd te zijn, ondanks berichten over het lerarentekort. Toch ervaren scholen steeds grotere klassen, wat vragen oproept over de oorzaken van dit contrast. Dit meldt Trouw.
Oorzaken voor het groeiend aantal leerlingen per klas
Hoewel er in Nederland in de afgelopen jaren meer onderwijspersoneel beschikbaar is gekomen, blijkt dat dit niet gelijk heeft geleid tot kleinere klassen. De Algemene Onderwijsbond (AOB) wijst erop dat ondanks de toename van personeel, de werkdruk op docenten is toegenomen door bijkomende taken zoals het bijhouden van leerlingvolgsystemen en het opstellen van persoonlijke leerplannen. De AOB stelt dat dit de daadwerkelijke werkdruk binnen klassen hoog houdt, zelfs als de verhouding tussen leerlingen en docenten statistisch gezien verbeterd lijkt.
Regionale verschillen in de onderwijskwaliteit
Er is een groot verschil tussen scholen in de grote steden en scholen in meer landelijke gebieden. Vooral scholen met veel leerlingen met leerachterstanden ervaren dat klassen groter worden. In de vijf grote steden, met name op achterstandsscholen, wordt de situatie met grotere klassen steeds gebruikelijker. Dit heeft te maken met het feit dat de extra financiering voor deze scholen niet altijd resulteert in extra docenten, maar vaak wel in extra ondersteunend personeel. Dit helpt echter niet voldoende om de werkdruk van de leraren op deze scholen te verlichten, volgens hoogleraar Inge de Wolf.
Oplossingen voor het lerarentekort en de werkdruk
Hoogleraren zoals De Wolf stellen voor om onorthodoxe maatregelen te nemen om het werk op uitdagende scholen aantrekkelijker te maken. Denk hierbij aan het aanbieden van huisvesting voor leraren of het kwijtschelden van studieleningen. Ook pleit ze voor het verhogen van de status van het werken op scholen in achterstandswijken door dit werk aan te bieden als een uitdaging voor ervaren docenten. Deze aanpak kan volgens haar helpen om meer leraren naar deze scholen te trekken, in plaats van dat ze richting de zogenaamde ‘elite’ scholen gaan.
Kritiek op wetsvoorstel D66 en SP
D66 en de SP hebben een wetsvoorstel gepresenteerd waarin ze pleiten voor het beperken van het aantal leerlingen per klas, waarbij het doel is om klassen niet groter dan 21 leerlingen te maken. Maar experts, zoals De Wolf, twijfelen of dit voorstel wel effectief is, zeker in het licht van de huidige situatie in achterstandsscholen. Het kan namelijk zorgen voor nog grotere verschillen tussen scholen in achterstandsgebieden en ‘elitescholen’, wat de ongelijke verdeling van onderwijsmiddelen en personeel verder zou kunnen verergeren.