
Project ‘High Five’ stimuleert kinderen om actief naar school te komen
In Nijmegen hebben basisscholen Hidaya en De Akker het initiatief ‘High Five’ gelanceerd om kinderen aan te moedigen vaker lopend of fietsend naar school te komen. Dit project is bedoeld om de verkeersdrukte in de buurt te verminderen en de veiligheid rondom de school te verbeteren. Dit meldt Omroep Gelderland.
De initiatiefnemers, onder leiding van Angelique Weijers, directeur van De Akker, benadrukken dat er al jaren zorgen waren over het autoverkeer in de straat, vooral tijdens de ochtend- en middagspits. De bedoeling van het project is om zowel kinderen als volwassenen aan te zetten tot gedragsverandering en zo een veiligere route naar school te creëren.
Beloning voor actieve deelname
Het concept, dat oorspronkelijk uit België komt, is inmiddels op veel scholen in Nederland geïmplementeerd. Bij ‘High Five’ kunnen kinderen via een tag of sticker, die ze aan hun fiets of tas bevestigen, punten verdienen door te lopen of fietsen naar school. Deze punten worden omgezet in online munten, die kunnen worden ingewisseld voor beloningen.
Samenwerking voor meer effect
De scholen werken samen om de straat veiliger te maken. Door de krachten te bundelen, verwachten ze grotere effecten te bereiken. Volgens Weijers is de kans groter dat het project succesvol is wanneer beide scholen meewerken. De voordelen van het project zijn duidelijk, zo ook voor kinderen die verder weg wonen. Ze kunnen bijvoorbeeld hun auto iets verder weg parkeren en het laatste stuk lopen om mee te doen aan de actie.
Positieve reacties van leerlingen
De leerlingen reageren enthousiast op het project. Kinderen zoals Anne en Safae vinden het leuker om met de fiets of lopend naar school te gaan, omdat ze dan munten kunnen sparen. Voor kinderen die al actief zijn, zoals Loïs, is het een vanzelfsprekendheid om met de fiets of op skeelers te komen. Naast de voordelen voor hun eigen gezondheid, benadrukken de kinderen ook de voordelen voor het milieu. Fietsen is beter voor de aarde, aldus Maysa en Safiya.