
Nieuwe kerndoelen voormalig minister onderwijs zetten druk op al overvolle lesroosters
Basisschoolleerlingen leren tegenwoordig niet alleen lezen, schrijven en rekenen, maar moeten in de toekomst ook kennis opdoen over kunstmatige intelligentie (AI). Staatssecretaris Mariëlle Paul (Onderwijs) heeft de Tweede Kamer nieuwe kerndoelen gestuurd voor digitale geletterdheid en burgerschap. Daarmee wordt een aantal onderwerpen verplicht dat tot nu toe vooral op vrijwillige basis in het lesprogramma zat. Dit meldt Trouw.
Voor veel scholen komt dit bovenop een rooster dat al als overvol wordt ervaren. Leraren en schooldirecteuren signaleren al langer dat er steeds meer taken bij komen, waardoor het moeilijk is alle onderwerpen voldoende aandacht te geven.
AI en digitale veiligheid
Volgens de plannen moeten kinderen op de basisschool leren AI-systemen te herkennen en te beschrijven. Op de middelbare school wordt dit uitgebreid naar het oefenen met het trainen van AI. Daarnaast worden de eisen voor digitale vaardigheden aangescherpt: leerlingen moeten bijvoorbeeld leren hoe ze veilig omgaan met digitale systemen. Scholen krijgen enkele jaren om zich hierop voor te bereiden. De Inspectie van het Onderwijs zal vanaf 2031 controleren of aan de nieuwe doelen wordt voldaan.
Proef met integratie van vakken
Om te voorkomen dat het rooster nog verder onder druk komt te staan, experimenteren sommige scholen al met een geïntegreerde aanpak. Daarbij worden verschillende vakgebieden binnen één les samengebracht. Zo kunnen rekenen, taal en burgerschap gecombineerd worden in opdrachten rond één thema. Op die manier proberen scholen tijd te besparen zonder dat leerdoelen verloren gaan.
Creativiteit van scholen gevraagd
Volgens de curriculumcommissie die het kabinet adviseert, is creatief omgaan met het curriculum noodzakelijk om het onderwijs behapbaar te houden. De commissie stelt dat leerlingen inmiddels dagelijks gebruikmaken van AI en dat scholen daar niet omheen kunnen. Wel vraagt dit om meer curriculumbekwaamheid bij leraren: zij moeten zelf keuzes durven maken in het lesaanbod, in plaats van enkel methodes te volgen die door uitgeverijen zijn samengesteld.