Nieuw lab in Nijmegen onderzoekt AI in het onderwijs
3 november 2022 om 12:38
< 1 min lezen

Nieuw lab in Nijmegen onderzoekt AI in het onderwijs

Scholen gebruiken steeds vaker AI om leraren te ondersteunen. In Nijmegen opende vorige maand een onderwijslab dat de inzet van slimme technologie gaat onderzoeken in het onderwijs. De overheid maakte tachtig miljoen euro vrij voor dit project. Dat meldt VOX. 

“AI in het onderwijs brengt vele kansen, maar brengt ook veel risico’s met zich mee. Het huidige basis- en voortgezet onderwijs is eigenlijk niet zo goed in staat om alle mogelijkheden te overzien”, aldus universitair hoofddocent Onderwijswetenschappen Inge Molenaar.

Privacy en autonomie 

Risico’s ziet Molenaar vooral op het gebied van privacy en autonomie. “Als je veel data gebruikt, dan moet je goed nadenken over de vraag hoe je daarmee omgaat. Hoe zorg je ervoor dat de gegevens grotendeels anoniem blijven en hoe communiceer je erover.” De autonomie van kinderen kan volgens Molenaar in het gedrang komen wanneer slimme lesprogramma’s nieuwe opdrachten aan kinderen voorschotelen zonder de kinderen keuzeruimte te bieden.

Leerproces van kinderen 

Molenaar gaat een app testen genaamd ‘Leerpaden’. Met de app kunnen kinderen zelf hun leerproces in de gaten houden. 

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk 

Relevante artikelen

Alles van universiteit
    • Universiteit

    BUas organiseert internationale ENTER26 eTourism Conference

    Vandaag om 15:31
    • Universiteit

    Studenten Universiteit van Amsterdam vieren Chanoeka

    Vandaag om 13:12

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant