In achterstandswijken gaan coalities de schooldag meer 'aankleden'
6 juli 2022 om 07:44
< 1 min lezen

In achterstandswijken gaan coalities de schooldag meer ‘aankleden’

45 lokale coalities van gemeenten, scholen en maatschappelijke organisaties starten in het schooljaar 2022-2023 met een samenwerking om de schooldag te verrijken. Deze coalities komen in de zogenoemde ‘achterstandswijken’. Dat staat in het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid. Dat meldt VOS/ABB.

Het kabinet wil het verrijken van de school en de omgeving stimuleren en ondersteunen. Daarmee willen ze beginnen in wijken en op scholen waar de nood het hoogst is. Dan wordt er gekeken naar de aanwezigheid van armoedeproblematiek op wijkniveau. Ook het risico op aanwezigheid van onderwijsachterstanden werkt mee.

Sociale en mentale ontwikkeling leerlingen 

Het idee is dat de 45 lokale coalities voor huiswerkbegeleiding zorgen en ondersteuning bieden bij de sociale en mentale ontwikkeling van de leerlingen. Ook sport, cultuur en loopbaanoriëntatie zijn belangrijk. 

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Leesbevorderingsaanpak werkt, kinderen massaal lid van de bibliotheek

    Gisteren om 10:57
    • Basisonderwijs

    Kwart van de jongeren één keer per maand online buitengesloten

    Gisteren om 09:35

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht