De brugklas vormt de schakel tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Het is een periode van gewenning aan een schoolsysteem met vakdocenten, wisseling van lokalen en elke dag huiswerk.
De brugklas is zo ingericht dat een definitieve keuze voor een vervolgtraject nog niet gemaakt hoeft te worden; met u zoeken we in de loop van het jaar naar de beste weg. Vanzelfsprekend is het begeleidingsprogramma in het begin van de brugklas voor een belangrijk deel hierop gericht.
De bedoeling van de onderwijskundige verandering in de bovenbouw van Havo en Atheneum is een betere aansluiting op het vervolgonderwijs te bewerkstelligen.
Dat wordt bereikt door de leerlingen zelfstandiger te leren werken, door hen te laten nadenken over hoe ze moeten studeren en hun studie plannen. Hierbij leren ze gebruik te maken van moderne hulpmiddelen als internet en andere ICT-voorzieningen. De docent treedt meer als studiebegeleider op dan als leraar in de huidige betekenis.
Veel werk kan door de leerlingen in school verricht worden. Bij een studielast van 40 klokuren per week zal een leerling ook thuis of in ieder geval buiten schooltijd nog veel moeten doen.