Chr. Basisschool de Borgwal

Chr. Basisschool de Borgwal
Lijsterbeslaan 18
3927 AE Renswoude
Telefoon:
0318 - 572 014
Fax:
0318 - 574 923
Website:
http://www.deborgwal.nl
E-mail:
info@deborgwal.nl

De volgende stellingen staan in ons Schoolplan bij de uitwerking van visie en missie: * De school is een veilige omgeving voor kinderen en leerkrachten waarbij gekeken wordt naar de mogelijkheden van de leerlingen en leerkrachten. Onderling wordt er ruimte gegeven om te zijn wie je bent. * We letten op het welbevinden van kinderen en leerkrachten Wij vinden het belangrijk dat iedereen met plezier naar school gaat. Kinderen/leerkrachten die minder goed in hun vel zitten kunnen hun verhaal bij een contactpersoon op school kwijt. Daarnaast willen we het zelfvertrouwen van kinderen en leerkrachten versterken. Het is van groot belang dat kinderen zoveel mogelijk zelfstandig kunnen handelen en dat ze weerbaar worden/zijn. Kleding met seksistische taal of onbehoorlijke afbeeldingen wordt niet toegestaan, omdat het niet aansluit op onze normen en waarden.  We sluiten aan op de (leer) behoeften van de kinderen. We streven ernaar om elk kind in zijn of haar leerproces verder te ontwikkelen. Dit hoeft niet allemaal op hetzelfde niveau te zijn. Ieder kind wordt aangesproken op zijn eigen niveau. Als uitgangspunt nemen we de zone van de naaste ontwikkeling. Hierbij kan gekeken worden naar wat de kinderen leuk vinden (bv. uit de Kieskast) en hoe ze deze interesses kunnen uitwerken en uitbreiden. * De sociale vorming bestaat o.a. uit samen werken en samen leven. Kinderen worden gestimuleerd om met iedereen samen te werken binnen hun klas. Verder hebben wij het regelmatig over de omgang met elkaar en met beleefdheid de andere te benaderen. Dit is mede terug te zien in de kapstokregels en het pestprotocol. Leerkrachten hebben een voorbeeldfunctie. 1.3 De onderwijskundige identiteit: * We geven doelgericht en efficiënt onderwijs, met structuur en duidelijkheid. Elke les heeft een duidelijke opbouw, waarbij aan het eind van het jaar de kerndoelen zijn gerealiseerd. * We leren strategische vaardigheden aan, zoals ‘leren leren’ De kinderen worden strategieën aangeleerd, waardoor ze in staat zijn om zelfstandig te werken en te leren. * We werken aan een zoveel mogelijk ononderbroken ontwikkelingslijn (van de totale ontwikkeling van een kind).Dit doen we door binnen de groep te werken in subgroepen (weer-, basis- en meergroep). Kinderen die hier onder of boven vallen worden opgevangen met een speciaal voor hen uitgewerkt traject. We werken aan een ononderbroken ontwikkelingslijn. * We werken klassikaal, maar met gedifferentieerde instructie en verwerking. Gebruik makend van zelfstandig samenwerkende groepjes en meer instructietijd creëren. De kinderen moeten zelfstandig kunnen werken, zodat de leerkracht meer tijd heeft om subgroepjes te instrueren.

NOG Locatie