STIP dalton Leidschendam biedt daltononderwijs voor alle leerwegen van het vmbo: Basisberoepsgerichte leerweg (BB), Kaderberoepsgerichte leerweg (KB), Gemengde leerweg (GL) en Theoretische leerweg (TL). Daarbij kan voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben ook leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) worden geboden.
STIP dalton Leidschendam zal niet groter worden dan 450 leerlingen, waardoor de mogelijkheid bestaat tot individuele belangstelling voor en begeleiding van de leerlingen. De leerling die voor STIP dalton kiest, kiest voor zichzelf en voor zijn ontwikkeling. De belangrijkste vraag is altijd: ‘Wat leer je ervan?’
STIP dalton Leidschendam een school met de volgende kenmerken:
Hart voor de leerling
leerlingen leren en werken met plezier
aantrekkelijk en goed aanbod van vmbo-onderwijs
leerstofgericht en ontwikkelingsgericht leren
contextrijk, zinvol en betekenisvol leren
leerlingen kunnen de regie voeren over het eigen ontwikkelings- en leerproces (zelfstandigheid en vrijheid in gebondenheid)
leerlingen leren te reflecteren op hun ontwikkeling en hun leren
samenwerken: leren van elkaar, niet alleen uitgaan van wat jezelf belangrijk vindt, maar leren rekening houden met anderen
goede aansluiting op het vervolgonderwijs
een goede zorg voor leerlingen
een veilige school
Professioneel
streeft naar een professionele cultuur, waarbij een ieder zich open stelt voor ontwikkeling en leert van elkaar
werkt permanent aan een kwalitatief hoogwaardig docententeam
erkent ten volle de verschillen die er tussen mensen zijn en dus ook tussen leerlingen in een groep. Dat leidt tot heterogeniteit, pluriformiteit en diversiteit.
Gezond
een gezonde bedrijfsvoering
medewerkers die zich welbevinden
een schoolgebouw aangepast aan de huidige tijd
De doelen die STIP dalton Leidschendam wil bereiken zijn:
leerlingen krijgen zicht op hun eigen leerproces (reflectie) en hebben ruimte om eigen keuzes te maken;
leerlingen geven betekenis aan hun leren door ook zelf leerdoelen te benoemen die ze willen bereiken door het werken aan prestaties.
leerlingen halen het voor hen maximaal haalbare niveau.
personeel en management houden zicht op hun eigen leerproces (reflectie) en willen van en met elkaar leren.
leerlingen, hun ouders, personeel en management werken constructief samen;
het schoolleven kenmerkt zich door wederzijds respect voor alle betrokkenen;
er is een grote diversiteit aan werkvormen in het onderwijs zichtbaar;
de organisatie van de school is sterk, flexibel en transparant en laat ook ruimte voor onderzoek en experiment.