Girls' Day 2024: 'Meisjes spelen een grote rol bij nieuwe technologie'

Ter gelegenheid van Girls’ Day 2024 zet SAP Nederland zich in om te benadrukken hoe cruciaal genderdiversiteit is in de techsector. Met een speciale nadruk op het veld van kunstmatige intelligentie (AI), belicht SAP de essentiële rol van vrouwen in het ontwikkelen van toekomstige technologieën. Werken met technologie gaat immers veel verder dan technische vaardigheden alleen en daar zijn vrouwen hard bij nodig. Dat meldt SAP.

Volgens Bart Van der Biest, Managing Director van SAP Nederland, zijn er meer vrouwen nodig in de IT en specifiek binnen het domein van AI. Meer vrouwen zijn volgens hem een fundamentele noodzaak om te kunnen innoveren en te zorgen voor meer ethiek in technologie. “Diversiteit in teams leidt tot creatievere oplossingen, helpt vooroordelen in AI-systemen te verminderen en zorgt ervoor dat de immense potentie van AI ten goede komt aan iedereen in onze samenleving. Door de invloed van vrouwen te versterken op het gebied van AI, openen we de deur naar een toekomst waarin technologie echt inclusief is, gelijke kansen biedt en de wereld ten goede verandert”, aldus Van der Biest.

Technische kennis 

Om te illustreren dat een carrière in de technologie - waar technische kennis niet altijd een vereiste is - zowel belangrijk als boeiend kan zijn, delen de volgende drie vrouwen wat hun rollen zo uitdagend maakt.

“Kunstmatige intelligentie fungeert als een spiegel van onze mogelijkheden als mens. De grootste uitdaging voor AI-professionals is te bepalen wat we willen zien in die spiegel”, aldus Lombana Diaz, die AI-ethiek onderzoekt bij SAP in Duitsland.

AI onderzoeken 

Diaz spoort meisjes aan om niet alleen te focussen op wat technisch mogelijk is, maar vooral te onderzoeken hoe AI op een positieve en ethische wijze kan bijdragen aan het welzijn van mensen en gemeenschappen. “Hiervoor hebben we mensen nodig die niet bang zijn om te experimenteren, openstaan voor nieuwe ideeën, nieuwsgierig zijn naar de impact van technologie, graag samenwerken met anderen, en vooral de menselijke kant van technologie vooropstellen.”

Wetenschappelijke publicaties 

Chen houdt zich bezig met het verkennen van wetenschappelijke publicaties over de nieuwste machine learning-algoritmen. Samen met haar team beslist ze welke algoritmen waarde kunnen toevoegen voor klanten. Zodra deze algoritmen zijn geïmplementeerd, beoordelen Chen en haar collega's de feedback van klanten en voeren ze verbeteringen door.

Chens boodschap voor meisjes die wel toekomst zien in AI is duidelijk: “Je moet in staat zijn om zeer kritisch te denken. Dit helpt je bij het kiezen van de juiste oplossingen, het onafhankelijk beoordelen van je eigen innovaties, en het bepalen of uitkomsten juist of onjuist zijn.”

Palazzolo’s advies aan meisjes met interesse in AI: “Volg je passie, wees ethisch en laat je stem horen terwijl we nog tijd hebben. Wetgevers alleen kunnen namelijk geen AI-regelgeving voor ons schrijven. Ze hebben er gewoonweg niet de juiste kennis voor, omdat de materie te complex is. We kunnen ook niet zelf alle problemen oplossen. Maar we moeten onze stem laten horen om de toekomst van AI vorm te geven.”

SAP ziet Girls’ Day als een essentieel initiatief om de boodschap uit te dragen dat technologie niet alleen toegankelijk is voor meisjes, maar vooral ook dat hun inbreng cruciaal is voor innovatie. Vrouwelijk talent is volgens het concern nodig om vooruitgang te boeken. SAP streeft er dan ook naar om meisjes vanaf jonge leeftijd te inspireren en motiveren, zodat ze hun potentieel in de technologie volledig kunnen ontplooien.

Design thinking

SAP laat meisjes van Lek & Linge Culemborg tijdens Girls’ Day kennismaken met design thinking. De meisjes werken in teams aan een echt probleem en leren hoe creativiteit en technologie samen kunnen leiden tot nieuwe oplossingen. Daarnaast leren ze hoe leuk en creatief programmeren kan zijn en krijgen ze een rondleiding door het SAP Experience Center. Hier zien ze hoe technologie wordt ingezet om wereldwijde uitdagingen aan te pakken.

Door: Nationale Onderwijsgids