VHTO start campagne om weg naar de techniek voor meiden te vereenvoudigen

Om meer meiden in technische, bèta of IT-beroepen te krijgen moeten niet de meiden veranderen maar hun omgeving. Dat is de boodschap van de campagne ‘fix the system, not the girls’ die VHTO expertisecentrum Voor Haar Technische Ontwikkeling, morgen op Girls’ Day lanceert.  Het aandeel vrouwen in technische sectoren neemt namelijk zo langzaam toe dat het nog decennia duurt voordat vrouwen echt invloed kunnen uitoefenen in die sectoren. Dat meldt VHTO.

VHTO identificeert zeven hordes die meiden moeten nemen op hun pad van speelmat tot een baan in de techniek. Hordes die jongens niet tegenkomen en die ervoor zorgen dat meiden onvoldoende gebruik maken van hun talent of interesse in een technisch beroep en kiezen voor een andere richting. Bij hun geboorte hebben net zo veel meisjes als jongetjes potentieel interesse in techniek. Maar tegen de tijd dat ze volwassen zijn, staan tegenover elke tien mannen die werken in de techniek nog geen 2 vrouwen. De rest is onderweg over een horde gestruikeld.  De hordes kunnen echter eenvoudig worden weggenomen door hun omgeving.

Technische opleiding of beroep kiezen 

Sahar Yadegari, directeur VHTO: “We denken als samenleving nog te vaak dat het aan de meiden zelf ligt dat ze niet voor een technische opleiding of beroep kiezen. Ze hebben er geen interesse voor, willen niet vies worden, of zorgen liever dan ze lassen. De waarheid is echter dat we meiden vanaf hun jongste leeftijd op allerlei manieren áfleren om hun interesse in techniek verder te ontwikkelen. Dat kunnen en moeten we veranderen.”

Interesses sturen 

Al op heel jonge leeftijd krijgen meiden ander speelgoed dan jongens en geven we meiden andere complimenten dan jongens. Waar een jongen Knex krijgt en een stoere vent is, geven we meiden een pop en een complimentje over hun jurk. Zo sturen we de interesses van onze kinderen al heel vroeg. Ook op school lopen meiden tegen dit soort hordes aan. Zo krijgen meiden minder vaak een technische richting geadviseerd, ook bij dezelfde studieresultaten als hun mannelijke klasgenoten. Daarnaast zíen meiden bijna nooit vrouwen in een technisch beroep, waardoor ze zich moeilijk kunnen spiegelen aan een vrouwelijk rolmodel. Vrouwen die uiteindelijk toch in een technische richting gaan werken worden vaak geconfronteerd met vooroordelen over hun expertise.

Het aandeel vrouwen in de technische sectoren neemt de afgelopen jaren met enkele procentpunten per jaar toe, blijkt uit cijfers van het techniekpact. In dat tempo duurt het nog decennia voordat het aandeel vrouwen de 30 procent bereikt. Dat is het percentage waarbij je als minderheid invloed kunt uitoefenen op de sfeer en cultuur in een organisatie.

Het pad naar techniek 

Gelukkig zijn veel van de hordes die meiden tegenkomen tamelijk eenvoudig weg te nemen. Allerlei bedrijven en organisaties zetten zich daar al voor in. Zo werkt Techniek Nederland hard aan het inclusiever maken van de werkvloer en zet het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zich in om op scholen het pad naar techniek voor meiden zoveel mogelijk te effenen.

Girls' Day 

Op Girls' Day (11 april) gaan ruim 8400 meiden tussen de 10 en 15 jaar op bezoek bij meer dan 230 bedrijven in bèta, techniek en IT  verdeeld over ruim 250 locaties in Nederland. De meiden maken zo laagdrempelig kennis met techniek en IT, met de bedrijven, ze ontmoeten vrouwelijke medewerkers en leren wat bedrijven in deze sectoren allemaal te bieden hebben. Girls' Day is een initiatief van VHTO. De organisatie koppelt jaarlijks scholen en bedrijven aan elkaar. Uit de effectmeting blijkt dat een derde van de deelnemende meiden na afloop zegt meer interesse in een technische opleiding te hebben. 

Door: Nationale Onderwijsgids