Mendelcollege is 20e Landelijk Debatkampioen NK Scholieren

Vanuit heel Nederland kwamen de allerbeste scholieren van de 32 beste debatscholen naar de Universiteit Utrecht voor de grande finale van het NK Debatteren voor Scholieren. Ze streden voor de titel ‘Landelijk Debatkampioen’. In een bloedstollend slotdebat won het Mendelcollege uit Haarlem nipt van het Etty Hillesum uit Deventer. Dit meldt het Nederlands Debat Instituut.

Hoewel de leerlingen uit Deventer fantastisch presenteerden, werd het debat beslecht op argumentatie: Stijn Harder, Merel Offenbeek, Rik Stokvis en Daniel Busker mogen zich een jaar lang Landelijk Debatkampioen van noemen. Volgens Stijn werken ze al jaren toe naar dit moment: "Dit was het laatste jaar dat we mee komen konden doen, en we hebben ontzettend hard gewerkt voor deze winst. We zijn echt ontzettend blij." Ook de leerlingen van Etty Hillesum gaan tevreden naar huis: Ingeborg Jansen, Lucas Delfos, Mirko de Pagter, Leon van der Deure en Ruben Slingerland zijn immers tweede van Nederland geworden.

Het NK Debatteren voor Scholieren is de grootste scholierencompetitie voor de bovenbouw havo/vwo en wordt sinds 1998 jaarlijks georganiseerd door het Nederlands Debat Instituut. Het NK Scholieren is mogelijk door steun van het ministerie Economische Zaken, Buitenlandse Zaken en de Universiteit Utrecht. Dit jaar is het feest, want het NK Scholieren bestaat twintig jaar. Naast de landelijk debatkampioen, gingen er ook prijzen naar de Beste Individuele Spreker en Beste Nieuwkomer. Maurits Jordaan van het Driestar College bleek de allerbeste spreker van de dag, en het Beatrix College uit Tilburg verzilverde hun allereerste deelname aan het NK Scholieren ooit met de prijs voor Beste Nieuwkomer Finale.

De scholieren bereiden de stellingen van te voren voor, maar hoorden pas vlak voor het debat of zij voor- of tegenstander moeten zijn. Hierdoor leren zij zich verplaatsen in beide posities. Ook volgden ter plekke twee improvisatiestellingen over de voorbeeldfunctie van artiesten en studentenverenigingen.

De scholieren zijn over de volgende stellingen het debat aangaan: 'Rijke landen zijn verantwoordelijk voor het verzorgen van water in arme landen', 'Artiesten die vrouwonvriendelijke uitspraken doen moeten worden geboycot' (improvisatie), Het is goed dat er octrooien op medicijnen zijn', 'Studentenverenigingen moeten worden verboden' (improvisatie) en 'Er moet een robotaccijns worden ingevoerd' (slotdebat).

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids