Normal_e-commerce-8676526_1280

Het laatste jaar zijn er steeds meer scholen die onderzoek doen naar minder gsmgebruik in de klas. Veel leerlingen die een gsm bij zich hebben, gebruiken de telefoon gedurende de dag. Tijdens de lessen zijn ze afgeleid, letten minder goed op en er is sprake van een verminderde concentratie. Het is daarom tijd dat er maatregelen genomen worden, en daarom zijn er verschillende onderzoeken gaande op scholen. Het resultaat is doeltreffend, docenten geven al aan dat leerlingen meer contact hebben onderling. Leerlingen praten met elkaar, spelen een spelletje en hebben echt aandacht en tijd voor elkaar.

Belang van concentratie

Op school is het van groot belang dat leerlingen geconcentreerd bezig zijn. Als ze hun aandacht erbij hebben, pakken zij de lesstof beter op. Maar voor docenten is het ook prettiger lesgeven als de leerlingen betrokken zijn. Er is dan meer sprake van interactie en zo is de lesstof voor alle betrokkenen leuk. Door de telefoons in de klassen, of soms op de hele school, te verbieden, wordt ervoor gezorgd dat er meer aandacht voor elkaar is. Er worden echt weer gesprekken gevoerd in de pauzes, en dit is wat docenten heel duidelijk opmerken. Ze genieten ervan om te zien dat leerlingen weer met elkaar bezig zijn en niet continu op een scherm kijken. Het is weer echt zoals vroeger, les, pauze, samen praten en weer naar de volgende les. De effecten zijn positief na het invoeren van geen gsm gebruik meer in de klas

Verschillen met vroeger

Een schoolagenda is niet weg te denken in de klas, en was vroeger al erg populair. Het is belangrijk om alles netjes bij te houden en dit keert al steeds vaker terug op de basisschool. Veel mensen houden een agenda ook bij op hun telefoon, maar op school leer je nog steeds om een papieren agenda te gebruiken. In het eerste jaar leer je je lesrooster te noteren, het huiswerk en proefwerken. Je leert een planning maken en dit leer je ook door samen te werken. Je leert je eigen kwaliteiten kennen en dit zal alleen maar beter tot uiting komen als er een telefoonverbod is in de klas. Leerlingen zijn dan niet meer afgeleid, ze letten op, kunnen de stof beter onthouden, stellen vragen en werken samen. 

Doorvoering in de toekomst?

De vraag is, gaat het doorgevoerd worden door de overheid, dat er op scholen geen telefoons meer gebruikt mogen worden door de leerlingen? Sommige docenten hopen van wel en hopen dat het de toekomst is. Maar er zijn ook docenten die het voordeel van een telefoon in de klas toch in blijven zien. Leerlingen kunnen dan snel even wat opzoeken, maar ze moeten hun telefoon niet gebruiken om berichten te sturen of om spelletjes te spelen. De kans is groot dat het beleid doorgevoerd gaat worden en daar zullen we in de toekomst dan ook nog veel over lezen hier.