Normal_slechtziend__lezen__leesbevorderingsproject__kinderen__leerlingen

Tijdens het jaarlijks congres Inclusion Europe: Europe in Action dat dit jaar werd georganiseerd in Lissabon bleek dat er veel overeenkomsten zijn tussen landen als het gaat om de zoektocht om inclusief onderwijs ingevoerd te krijgen. Opmerkelijk is dat Nederland erg achterblijft als het gaat om inclusief onderwijs. Dat meldt Ieder(in).

Van 26 tot 28 mei kwamen uit 26 verschillende landen belangenbehartigers van mensen met een beperking en ouderorganisaties bij elkaar voor het congres. Het centrale thema van dit jaar was Onderwijs en artikel 24 van het VN verdrag inzake de rechten van mensen met een handicap. Ieder(in) was betrokken bij het samenstellen van het programma van het congres. Een van de sprekers op het congres was ervaringsdeskundige Ellis Jongerius van de vereniging LFB. Jongerius heeft aan de deelnemende landen laten zien wat het effect is wanneer je geen inclusief onderwijs krijgt.

Uit het congres zijn enkele conclusies naar voren gekomen. Zo stelt Ieder(in) dat in het onderwijs iedereen meedoet, dus ook kinderen met ernstige beperkingen horen er bij op school en kinderen zonder beperking zijn bepalend voor het samen naar school gaan. De kwaliteit van het onderwijs moet aansluiten bij de ontwikkeling van elk kind, ieder op zijn niveau.

Om tot inclusief onderwijs te komen in Nederland is er volgens Ieder(in) nog een weg te gaan. De invoering van inclusief onderwijs ziet de organisatie als proces. Zo moeten ouders in positie worden gebracht door kennisdeling, onderlinge netwerken te bouwen en bewustwording. Ook is de inzet van ervaringsdeskundigen volgens Ieder(in) onontbeerlijk. Tot slot moeten goede voorbeelden gedeeld worden en moet er geleerd worden van wat niet goed gaat.

© Nationale Onderwijsgids