Normal_persfoto

Peuters met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) uit Etten-Leur en omgeving kunnen voortaan dichtbij huis terecht in een nieuwe communicatie-behandelgroep van Kentalis. In de groep leren kinderen van 2 tot 5 jaar op een speelse wijze beter communiceren, omgaan met anderen en gevoelens te uiten. De groep bestaat uit maximaal zeven kinderen. Doel is het kind zo optimaal mogelijk voor te bereiden op deelname aan reguliere kinder-/peuteropvang of school. Dat meldt Kentalis.

De kinderen krijgen vier dagen per week behandeling in de groep. Professionals van Kentalis werken intensief samen om een zo optimaal mogelijke leeromgeving te vormen voor communicatie. Het op de juiste wijze aanbieden van taal staat daarin centraal. Voor medewerkers van peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en basisscholen biedt De Kubus advies op maat voor het begeleiden van kinderen die ernstige problemen hebben met horen of communiceren.

Marijke Verkade, logopediste: “Met de start van de groep bieden we jonge kinderen de juiste behandeling dichtbij huis. Een taalontwikkelingsstoornis beïnvloedt de hele ontwikkeling van het kind. Specialistische behandeling is dan ook zo vroeg mogelijk nodig. Daarmee wordt voorkomen dat achterstanden op het gebied van leren en andere ontwikkelingsgebieden, groter worden. Als een kind op de verkeerde plek zit, krijgt het niet de juiste hulp en gaat het vaak mis als het kind in groep 1 of 2 zit. Dan voelt het kind zich steeds meer onbegrepen, kan het zich steeds moeilijker uiten en voelen ouders zich onmachtig. Bovendien zijn achterstanden vanaf die leeftijd niet of moeilijker in te halen.”

De locatie in Etten-Leur is onderdeel van Kentalis De Kubus in Breda. Naast groepsbehandeling voor kinderen van 2 tot 5 jaar met TOS biedt De Kubus ook groepsbehandeling voor dove of slechthorende kinderen van deze leeftijd. Vanaf een leeftijd van 5 jaar biedt De Kubus groepsbehandeling na schooltijd, zowel voor kinderen met TOS als dove- en slechthorende kinderen. In deze behandeling ligt de nadruk op het communicatief en sociaal-emotioneel sterker maken van het kind. 

© Nationale Onderwijsgids