Normal_sander_dekker

Staatssecretaris Dekker (OCW) en staatssecretaris Van Rijn (VWS) hebben de Tweede Kamer vandaag per brief geïnformeerd over mogelijkheden voor (de bekostiging van) onderwijs en zorg aan leerlingen met een ernstige meervoudige beperking. Hieruit blijkt dat scholen en ouders ondersteund zullen worden in de gesprekken die zij voeren bij de plaatsing van hun kinderen. 

De brief is een gevolg van de motie Elias uit maart 2012, waarin de regering werd verzocht om een procedure op te stellen voor het plaatsen van ernstig meervoudig beperkte kinderen, de zogenaamde EMB-leerlingen. Omdat het bij EMB-leerlingen duidelijk is dat zij in aanmerking moeten komen voor de zwaarste vorm van ondersteuning binnen het passend onderwijs, wilden de PO Raad, VO-Raad en MBO Raad voorkomen dat deze leerlingen steeds opnieuw beoordeeld moeten worden voor toelating tot het speciaal onderwijs. 
 
Op 11 december jl. zegde staatssecretaris Dekker toe om op zoek te gaan naar oplossingen die scholen en ouders nu ervaren bij het vormgeven van onderwijzorgarrangementen. De per 1 januari geldende Wet langdurige zorg (Wlz) moest meer mogelijkheden bieden om de bekostiging van extra zorg (bovenop de onderwijsbekostiging) te regelen. Het gesprek hierover blijkt echter ingewikkeld en te leiden tot spanning. 
 
Een oplossing die Dekker aandraagt om de communicatie tussen scholen en ouders te vereenvoudigen, is het opstellen van een gesprekshandleiding. Ter ondersteuning van het gesprek tussen ouders en school wordt er daarbij ook een 'rapid response team' opgezet, dat per kind helpt om op maat gemaakte afspraken te maken over de inzet van zorg op school. Dekker wil daarom het rapid response team zo snel mogelijk formeren en inzetten. 
 
De komende maanden overlegt Dekker verder met vertegenwoordigers van scholen en ouders, VWS en OCW. In juni zal er een voortgangsrapportage aan de Kamer worden verzonden. 
 
Lees hier de gehele brief van staatssecretaris Dekker. 
 
© Nationale Onderwijsgids