Normal_campagneposter_ikenkentalis_-_kaleb_-_lr

Landelijke zorg- en onderwijsorganisatie Kentalis start een campagne voor en door doven en slechthorenden. Met de actie wil Kentalis meer begrip kweken en vooroordelen over doven en slechthorenden wegnemen. In de campagne staan de verhalen van Kaleb (17), Reacha (14), Luuk (5), Ivo (3) en moeder Marjolein centraal. Zij laten zien dat doven en slechthorenden een heel leuk leven kunnen leiden, als er maar begrip, samenwerking en goede ondersteuning is. Het startschot voor de campagne wordt gegeven met een actie op Prinsjesdag.

Kaleb heeft een belangrijke boodschap voor Nederland en laat die dinsdag 16 september, Prinsjesdag, in Den Haag horen. Doven en slechthorenden krijgen nog vaak te maken met lastige situaties in de communicatie met horenden. “Ik wil dat de dovenwereld en de horende wereld minder gescheiden zijn”, zegt Kaleb. Daarom start Kentalis na de campagne over taalontwikkelingsstoornissen (TOS) nu de campagne over gehoor met kinderen, jongeren en volwassenen die doof of slechthorend zijn, met of zonder cochleair implantaat (CI). “Eigenlijk zou iedereen moeten leren gebaren”, vindt Kaleb. “Maar dat kan denk ik niet. Horende mensen kunnen bijvoorbeeld wel langzamer praten als er iemand bij is die doof is.”

Op de website www.ikenkentalis.nl staan de verhalen en filmpjes die tot stand zijn gekomen met medewerking van Tolknet. Er zijn ook posters te downloaden. De foto’s zijn gemaakt door Zilveren Camera winnend fotograaf Robin Utrecht.

Horende mensen weten vaak weinig van gehoorverlies of weten niet hoe zij kunnen communiceren met iemand die doof of slechthorend is. In Nederland zijn ongeveer 1,5 miljoen mensen doof of slechthorend. Het is belangrijk dat horenden weten hoe zij meer rekening kunnen houden met hun medemens die minder hoort. Daarom staan er voor hen op ikenkentalis.nl praktische tips. De belangrijkste oproep: ga het gesprek niet uit de weg.

© Nationale Onderwijsgids