Inspectie van het Onderwijs, Onderwijsinspectie, Inspectie

DEN HAAG - Tweede Kamerlid Roelof Bisschop van de SGP pleit voor een hernieuwde rol voor de Inspectie van het Onderwijs en bekritiseert de inspectie dat deze vaak tijdens controles regelgeving oplegt die zij niet mag opleggen. Dat meldt het Reformatorisch Dagblad.

Het overheidsorgaan moet zich volgen Bisschop minder focussen op het 'hoe' van de lesstof. Dat is namelijk alleen voor scholen weggelegd. De overheid mag zich enkel met het 'wat' bezighouden, aldus de SGP'er. Ook bij andere partijen is er steun te vinden voor de kritiek, zoals bij D66.

Het Kamerlid hekelt het feit dat de inspectie steeds meer toetst op scholen op punten waar volgens hem geen wettelijke basis voor bestaat. "Er zijn allerlei afvinklijstjes die geen basis hebben in de Wet op het onderwijstoezicht."

Ook in het speciaal onderwijs gaat de bemoeienis van de inspectie vaak veel te ver. Op basis van cijfers wordt bijvoorbeeld aan scholen verteld dat zij teveel leerlingen naar de dagbesteding laten doorstromen, terwijl ze niets van de betreffende leerlingen afweten. 

De toenemende mate van meten in het onderwijs manifesteert zich volgens Bisschop ook steeds meer in de politiek. Het ministerie van Onderwijs legt scholen steeds meer op om allerlei zaken te meten, zoals onlangs met de centrale eindtoets. "De staatssecretaris wil dat 95 procent van de scholen zo gaat werken. Maar daar hebben het ministerie en de inspectie echt niets mee te maken."

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem