Het ‘nieuwe bankieren’ is met ingang van 2011 wettelijk vastgelegd in het beroepsonderwijs. Kenniscentrum ECABO past de opleidingseisen voor de mbo-opleiding ‘Commercieel medewerker Bank & Verzekeringen’ aan.
Er is vraag naar een nieuwe generatie medewerkers die integere adviezen geeft en die niet alleen bezig is met omzet draaien. Mbo-leerlingen die later bij een bank willen werken, moeten nu over het ‘nieuwe bankieren’ leren.

Onderwijsinstellingen
ECABO zorgt er samen met onderwijsinstellingen voor dat deze ontwikkeling wordt opgenomen in het onderwijsprogramma en wettelijk verankerd wordt.
De ‘typerende beroepshouding’ wordt daarom aangepast. Dit is onderdeel van het beroepscompetentieprofiel en dat vormt op zijn beurt weer de basis van het competentiegerichte mbo-onderwijs.

Klantbelang voorop
De nieuwe beschrijving speelt in op de vraag van de sector naar adviseurs die het klantbelang voorop stellen. Voorheen lag de nadruk op commerciële vaardigheden en werd handelen in het belang van de klant impliciet verondersteld.
Een aantal citaten uit de nieuwe tekst: “De commercieel medewerker bank- en verzekeringswezen stelt de klant centraal”, “Het gaat om geld en vermogen van huishoudens en bedrijven waarmee zorgvuldig moet worden omgesprongen”, “Er wordt een duurzame relatie met de klant nagestreefd.

Bron: ECABO