Normal_roc_leiden_logo

ID College en ROC Leiden hebben afspraken gemaakt over een structurele oplossing van de problemen bij ROC Leiden. Het ID College zal de onderwijsverplichtingen van ROC Leiden op zich nemen. ROC Leiden zal in de huidige vorm ophouden te bestaan. Studenten van de school kunnen hun opleiding gewoon afmaken.

Dat schrijft minister Bussemaker in een brief aan de Tweede Kamer.

ROC Leiden verkeert in grote financiële problemen als gevolg van onverantwoorde vastgoedtransacties in het verleden. Het vastgoed is als een molensteen om de hals van de school, waardoor noodzakelijke investeringen in de kwaliteit van het onderwijs niet mogelijk zijn.

"Als er nu niet wordt ingegrepen lopen we het risico dat deze studenten jarenlang niet de kwaliteit van onderwijs krijgen waar zij recht op hebben. Niet uit te sluiten valt zelfs dat deze studenten straks, als het tot een faillissement zou komen, op straat komen te staan. De gevolgen strekken dan nog verder. ROC's in de regio zouden dan op stel en sprong deze studenten moeten opnemen. In dat geval raakt deze situatie het onderwijs van tienduizenden mbo'ers in Leiden en de regio", aldus Bussemaker in de brief.

Forensisch onderzoek heeft geen bewijs opgeleverd dat bestuurders bij de bouw en de verwerving van de panden de wet hebben overtreden. Wel vindt Bussemaker dat er sprake is van onwenselijk en onverantwoord gedrag van de voormalige bestuurders. Ze baseert zich hierbij op de onderzoekers die de uitvoering van de plannen ‘naïef en amateuristisch’ noemen. Volgens de onderzoekers komt het beeld op ‘van een megalomaan project.’

Nader onderzoek moet onder andere uitwijzen of de juridische verplichtingen die bestuurders hebben tot behoorlijke vervulling van hun taak voldoende zijn. Ook wordt onderzocht of er een landelijk expertisecentrum moet komen waar onderwijsinstellingen hun nieuwbouwplannen kunnen laten toetsen door onafhankelijke experts.

Bussemaker spreekt in de brief haar vertrouwen uit in de oplossing die is gevonden om de studenten bij ROC Leiden niet de dupe te laten worden van de problemen bij deze instelling.

© Nationale Onderwijsgids