Docenten van de laboratoriumopleidingen van Hogeschool Leiden en mboRijnland vinden de relevantie van dit onderwijs groter dan ooit. Marijn Knip, docent bij de opleiding Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek van Hogeschool Leiden geeft aan dat daar analisten zo breed mogelijk opgeleid zijn. Dat meldt Hogeschool Leiden.
De hogeschool is te vinden op het Leiden Bio Science Park (LBSP). Er zijn allerlei ontwikkelingen gaande om het onderwijs te vernieuwen, stelt Knip. Studenten van de hogeschool lopen stage in de buurt van het LBSP. De hogeschool heeft goede contacten met het werkveld in de omgeving.
Verjaardag
De opleiding Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek is niet als enige zestig jaar geworden. Ook de opleiding Chemie van Hogeschool leiden en de opleiding Middelbaar Laboratoriumonderwijs (MLO) van mboRijnland zijn zestig jaar. Studenten van de mbo-opleiding volgen het onderwijs op de campus en gebruiken de laboratoria van de hogeschool. Elke MLO-student bezit nieuwsgierigheid, een kritische houding en wil dingen onderzoeken. Dat zegt docent en practor bij de opleiding Rianne Veldt-Meijder. Studenten doen altijd een specialisatie in de richting van chemie of biologie. Tijdens de opleiding krijgen ze gastlessen, loopbaan oriëntatie, snuffelstages en opdrachten van bedrijven. Studenten moeten dan monsters meten en data teruggeven aan de bedrijven.
Het runnen van een lab
De studenten van de opleiding Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek worden op die manier opgeleid dat ze later een heel lab kunnen runnen en protocollen kunnen opstellen voor het gebruik van nieuwe apparatuur. Studenten van beide opleidingen kunnen in een laboratorium niet zonder elkaar.
Onderzoek
Docent Karsten Kaspers is al twintig jaar betrokken bij de opleiding Chemie van Hogeschool Leiden. Karsten is naast lesgeven bezig met het vernieuwen van de opleiding. Een student Chemie heeft een onderzoekende geest nodig, moet analytisch kunnen denken en creatief zijn. “Als docent weet ik het antwoord ook niet altijd, dat ga ik samen met mijn studenten onderzoeken.”
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk