15 maart 2016 om 11:17
< 1 min lezen

‘Studenten worden misleid in studiekeuze door marketingbelangen’

De informatie omtrent studies wordt te veel beïnvloed door marketingbelangen van hogescholen en universiteiten. Dit stellen de uitgevers van studievoorlichtingsmateriaal, Keuzegids en DeDecaan.net, in een kritisch rapport dat maandag is verschenen. Dit meldt NOS.

De onderzoekers stellen dat de kansen op een baan te rooskleurig worden voorgesteld. Bijbehorende salarissen worden omgerekend naar een fulltime baan, terwijl er vaak parttime wordt gewerkt. De slagingskans van een opleiding wordt vaak te positief belicht. Ook de informatie over particuliere opleidingen is onvolledig. Het onderzoek kwam tot stand na gesprekken met Kamerleden, collega-uitgevers en studentenorganisatie ISO.

Het tv-programma De Monitor meldde begin februari al dat studenten verkeerd worden voorgelicht over hun kans op een baan bij de studies psychologie en pedagogiek. Hogescholen en universiteiten stellen de marketingbelangen boven objectieve en betrouwbare opleidingsinformatie voor de student. In een reactie pleit het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) ervoor om instellingen en studentenorganisaties niet langer deel te laten zijn van het bestuur van Studiekeuze123 omdat kritische en onafhankelijke informatie op deze manier onvoldoende gegarandeerd kan worden.
 
Regeringspartijen VVD en PvdA reageren verontrust op het nieuwe rapport. Ze willen dat minister Bussemaker van Onderwijs de zaak onderzoekt. 
 
© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van hbo
    • HBO

    Hoger onderwijs gaat opnieuw demonstreren

    Gisteren om 13:05
    • HBO

    Meer inclusie, innovatie en kwaliteit in het hoger onderwijs dankzij Erasmus+

    3 december 2025 om 14:14

Aankomende evenementen

09 Dec
Informatieavond, open huis en open lesmiddagen bij Gerrit Rietveld College
  • Utrecht
09 Dec
Open dagen
  • Zuid-Holland
10 Dec
Open huis of kijk- en doemiddagena TalentStad Beroepscollege
  • Overijssel