Normal_onderwijsraad_logo
De Onderwijsraad heeft op verzoek van staatssecretaris Dekker van onderwijs een advies uitgebracht over het conceptwetsvoorstel over de invoering van het lerarenregister. De Onderwijsraad steunt de invoering van de wet, maar stelt wel dat het wetsvoorstel op bepaalde onderdelen aangepast moet worden om de totstandkoming en het functioneren van het lerarenregister te verzekeren. Dit meldt de Onderwijsraad. 
 
In het advies stelt de Onderwijsraad dat zij invoering van een lerarenregister ondersteunt. De raad vindt echter dat leraren het beroepsregister moeten kunnen ervaren als iets van de leraar en voor de leraar. De manier waarop het wetsvoorstel nu vormgeeft aan het register faciliteert dit eigenaarschap van leraren onvoldoende. De raad adviseert daarom een sterke en zichtbare betrokkenheid van leraren bij het verdere proces. 
 
De Onderwijsraad stelt daarnaast dat het beter is voor de positionering van het lerarenberoep om het register te regelen in een aparte wet. In het huidige voorstel gebeurt dit in verschillende sectorwetten. Invoering van het registervoorportaal wordt afgeraden. Ook dient de verantwoordelijkheid en zeggenschap van de verschillende partijen in het onderwijs voor het pedagogisch-didactische en vakinhoudelijke proces verduidelijkt worden. Daarnaast staat in het advies dat het benoemen van een leraar beter los kan staan van registratie. Ook kunnen leraren beter zelf verantwoordelijk worden gesteld voor inschrijving in het register en het tonen van bekwaamheidsonderhoud. Daarnaast adviseert de Onderwijsraad dat de consequenties van het uitblijven van herregistratie evenwichtig verdeeld wordt tussen het bevoegd gezag en de leraar in kwestie. 
 
© Nationale Onderwijsgids