Normal_passend_speciaal_onderwijs_leerling_leerkracht_docent_les

Scholen willen hun oudere leerkrachten houden, maar er zijn wel maatregelen nodig om hen duurzamer inzetbaar te maken. Dit blijkt uit onderzoek van scholenorganisatie VGS, zo schrijft het Reformatorisch Dagblad. VGS interviewde schooldirecteuren.

Reformatorische scholenorganisatie VGS maakte afgelopen week de onderzoeksresultaten bekend. De organisatie besloot na te gaan of het voor oudere leerkrachten moeilijker wordt om te blijven functioneren in het onderwijsveld. Dit naar aanleiding van berichten van de vakbond CNV dat er een toename is in het aantal conflict- en ontslagzaken van docenten van 58 jaar en ouder. 
 
Meerwaarde
Oudere leraren hebben een rijke kennis en ervaring in het lesgeven, aldus de directeuren. Hun inbreng binnen het team is waardevol, net als hun omgang met kinderen en ouders. Ook zijn de oudere leerkrachten dankzij hun levenswijsheid in staat tot relativering, nuancering en bedachtzaamheid.
 
Inzetbaarheid
Wel kampen de directeuren met zorgen over de inzetbaarheid van de oudere leerkrachten. De leraren zijn vaak minder veerkrachtig, minder vitaal en missen wel eens flexibiliteit. Daarnaast staan de leerkrachten soms sceptisch tegenover vernieuwingen in het onderwijs, zoals digitalisering. Volgens de directeuren hebben de oudere werknemers ook vaak mantelzorgtaken en tijdrovende nevenfuncties. Het ziekteverzuimpercentage is gelijk aan die van de jongere collega’s, hoewel het verzuimduur wel gemiddeld langer is. 
 
© Nationale Onderwijsgids