Ruud Smit columnist NOG
Er loopt hier op school een kind rond in groep drie. Dat kind houdt haar mond niet tijdens instructies, loopt ongevraagd de klas uit, pest klasgenoten door hun jas in de toiletpot te proppen, daagt de andere kinderen uit tot vechten, is brutaal tegen de juf en is volstrekt niet aanspreekbaar op haar gedrag. Hetzelfde geldt voor de ouders: niet aanspreekbaar, en niet voor rede vatbaar. De enige reactie die ik krijg is gescheld en getier: 'Hoe haal je het in je hoofd iets van mijn dochter te zeggen, ik weet je te vinden!'
 

Door Ruud Smit

Bovenstaand verhaal hoorde ik van een directeur van een Rotterdamse basisschool. 

Kwaliteit
Nu ken ik deze directeur als een rustige dame die niet zo snel van haar stuk is. Ze heeft haar sporen inmiddels wel verdiend. Ze zegt tegen mij: 'Ik ben samen met mijn team bezig met een kwaliteitsslag. Effectieve didactiek, geprogrammeerde instructie, bijsturen van onaanvaardbaar gedrag. Een kind als dit past daar niet meer in – ik moet het kwijt met het oog op de kwaliteit van mijn school.
 
Maar ja, dat gaat niet zomaar!
 
De procedure van passend onderwijs duurt minimaal een half jaar. Daar komt nog bij dat deze directeur verplicht is om voor dit kind zelf een andere school te zoeken. En de scholen in de buurt nemen dat kind niet meer op – een direct effect van passend onderwijs!
 
Maar zijn we in Nederland dan helemaal gek geworden?
 
Wiens probleem is dit eigenlijk? Waarom moet een schooldirecteur de naam van de school achteruit zien gaan omdat ouders hun kind niet willen of kunnen opvoeden? Ik denk dat zo’n kind direct naar huis moet. Jammer dan van de regels. Ik zeg: 'Ouders: los het zelf op!' 
 
We willen van alles tegelijk: passend onderwijs, bezuinigen op onderwijs, betere kwaliteit in het onderwijs, hoog opgeleide leerkrachten in het onderwijs. Maar opkomen voor de kwaliteit van de school willen we vreemd genoeg niet.
 
Eruit!
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom schoolbesturen en schooldirecties dit nog accepteren. Het wordt tijd dat de schooldirecteuren van Nederland massaal overgaan tot burgerlijke ongehoorzaamheid. De reguliere school is een reguliere, normale onderwijsinstelling, en geen gesticht voor niet opgevoede jeugd. De opdracht van de scholen is om kinderen op te leiden tot competente rebellen. Let wel: competente rebellen. Daar past geen terreur van kinderen in. En ook geen terreur van ouders. Hoezo, educatief partnerschap?
 
© Nationale Onderwijsgids / Ruud Smit