Normal_vluchteling__asielzoeker__asielzoekerscentrum__azc__vluchtelingkind__syrie

Diverse partijen in de Tweede Kamer vinden dat staatssecretaris Dekker van Onderwijs meer inzet moet tonen bij het regelen van onderwijs voor vluchtelingenkinderen. Nu zou het inrichten van nieuwe scholen en klassen voor deze kinderen moeizaam van de grond komen. Dat melden Trouw en NU.nl.

Begin januari openen zo'n zes nieuwe scholen hun deuren in Nederland, meldt Lowan, de organisatie die nieuwkomersonderwijs begeleidt. Begin februari verwacht de organisatie eenzelfde aantal. Volgens een woordvoerder gaat het iedere keer om scholen voor enkele tientallen leerlingen. Ook zijn het minder locaties dan de organisatie hoopte. De grootste school voor vluchtelingenkinderen begint vandaag in Nijmegen voor 600 leerlingen. Zulke grote scholen zouden hard nodig zijn om de toestroom van leerplichtige kinderen bij de houden. Naar schatting kwamen vorig jaar dertienduizend vluchtelingenkinderen naar Nederland, het kabinet verwacht dit jaar hetzelfde aantal.

De PO-Raad en de vereniging van katholieke en christelijke scholen, Verus, beamen dat veel scholen nog moeite hebben met de procedures om onderwijs voor asielkinderen in te richten. Zo moeten ze taalonderwijs, traumabegeleiding, huisvesting, leerlingenvervoer of het geven van tijdelijke contracten aan extra leerkrachten regelen. Dit brengt grote financiële verplichtingen met zich mee. Het ministerie van Onderwijs wil de scholen hierbij helpen, maar de scholen weten deze hulp nog niet te vinden.

In december liet Dekker de Tweede Kamer weten diverse acties te hebben ondernomen om scholen en gemeenten te ondersteunen. Volgens D66-Kamerlid Paul van Meenen is dit echter onvoldoende. “ Scholen voelen zich blijkbaar onvoldoende zeker van noodzakelijke inkomsten. Gemeenten weten zich ook niet gesteund bij kortdurende huisvesting van het onderwijs”, zegt het Kamerlid. VVD-Kamerlid Karin Straus vindt dat het ministerie in gesprek moet met de scholen om de bezwaren en oplossingen te bespreken. Volgens Straus zou er meer gebruik gemaakt kunnen worden van de expertise bij scholen die wel al asielkinderen opvangen. 

© Nationale Onderwijsgids