Logo_laks_landelijk_aktie_komitee_scholieren

Niet iedere leerling krijgt op school dezelfde kansen, dat werd gisteren nogmaals duidelijk uit een analyse van de NOS. Het doorstroomcijfer per school verschilt sterk. Waar op de ene school bijna de helft van de vmbo-t leerlingen doorstroomt naar havo, is dat op de andere school voor geen enkele leerling het geval. LAKS-voorzitter Anouk Gielen: “Ik vind het onbegrijpelijk dat niet iedere leerling dezelfde kansen krijgt. Iedereen die dat wil zou de mogelijkheid moeten krijgen om door te stromen, zonder dat daar allerlei absurde eisen aan worden gesteld.” Dit meldt LAKS.

Al langer was bekend dat doorstroomeisen sterk verschillen per school. Eerder constateerde de onderwijsinspectie in de Staat van het Onderwijs dat Nederland koploper op het gebied van schoolverschillen is. Het maakt dus voor je schoolloopbaan wel degelijk uit op welke school je zit.

Veel scholen hanteren een gemiddelde 6,8 om door te mogen stromen. Dat cijfer is afkomstig uit de, reeds verlopen, doorstroomcode van de VO-raad. De analyse van de NOS is voor het LAKS reden om de VO-raad te verzoeken om de code offline te halen. Gielen: “Iedere scholier die naar een hoger niveau wil, moet het recht hebben om dat te proberen. Deze code houdt dat tegen en geeft leerlingen dus niet de kans om zich op te ontwikkelen zoals zij willen.”

Die 6,8 komt daarnaast voort uit angst van scholen: ze willen controle houden over slagingspercentages en de loopbaan van leerlingen. Het LAKS ziet doorstromen echter niet als een risico, maar als een kans. Leren doe je immers door dingen te proberen. Daarnaast kan de angst worden weggenomen door te investeren in goede loopbaanoriëntatie en begeleiding. Als leerlingen de keuze om door te stromen bewust en met goede begeleiding maken, zullen zij een veel positievere ervaring hebben.
 
Wel wil het LAKS benadrukken dat doorstromen altijd een keuze moet zijn en niet gezien moet worden als ideaal. Ook een keuze voor het mbo is fantastisch: vakmannen en –vrouwen zijn immers hard nodig. Nu is dat niet altijd een vrije keuze, maar opgelegd van bovenaf. Leren moet altijd een keuze zijn, aldus het LAKS: "Weg met de 6,8." 

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids