Normal_po__leerlingen__uitleg__klas__schoolbord

Kinderen die extra zorg en aandacht nodig hebben in het basisonderwijs vragen veel van de leerkrachten. Aanpassingen die in klassen worden doorgevoerd om passend onderwijs mogelijk te maken, zijn noodzakelijk maar ook slopend. Veel leerkrachten vinden dat zij tekortschieten om het iedereen naar de zin te maken. Dat meldt NOS. 

Juffen en meesters in het passend onderwijs maken vaak extra lange dagen, omdat ze alles moeten noteren. Ze willen er aan de ene kant voor zorgen dat er geen invallers voor de klas hoeven te komen, maar tegelijkertijd lopen deze leerkrachten door hun overwerken zelf kans om lang ziek thuis te zitten.

De administratie is nodig in het geval een kind toch naar het speciaal onderwijs wordt doorverwezen. De school moet dan kunnen bewijzen dat de extra zorg in het passend onderwijs niet toereikend is. Leerkrachten die met specialisten gesprekken voeren over de gang van zaken in het passend onderwijs raken een deel van hun kostbare voorbereidingstijd kwijt. Daardoor lukt het niet altijd om aan alle behoeften te voldoen, terwijl ouders van kinderen dat wel verwachten.

Juist ook doordat leerlingen verschillende behoeften hebben, is het niet altijd makkelijk voor juffen en meesters om iedereen even goed te helpen. Zeker niet in klassen van boven de 25 leerlingen of wanneer er sprake is van moeilijke thuissituaties. Veel leerkrachten maken zich zorgen. Passend onderwijs zou hen wat meer ruimte moeten geven, maar in het programma Nieuwsuur geven zij aan dat eerder het tegenovergestelde gebeurt. Veel leerkrachten hebben het gevoel dat zij falen in hun dagelijkse taak om alle kinderen gelukkig te zien in de klas.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids