Logo_laks_landelijk_aktie_komitee_scholieren

Op de tweede dag van de eindexamenklachtenlijn van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) is een record verbroken. Het gaat om het centraal examen Nederlands voor vwo, ook wel het ‘horrorexamen’ genoemd. Op donderdagmiddag 11 mei om een uur ’s middags stond de teller op 26.529 klachten. “We hebben een enorm aantal klachten over het examen Nederlands ontvangen, terwijl het correctievoorschrift  twee dagen later beschikbaar wordt gesteld.”, aldus Sterre Teunissen coördinator eindexamenklachtenlijn. Dit meldt LAKS.

In 2016 werd er tijdens de eindexamenklachtenlijn van het LAKS ook al een aantal records verbroken. Toen kwam er een recordaantal van ruim 203.000 klachten binnen en werd het record van het aantal klachten over een examen verbroken. Dat record kwam toen op naam van het havo examen Engels te staan. Met 26.104 klachten werd er toen bijna 4,5 keer zoveel geklaagd over dit examen als het voorgaande examenjaar. Nu is het record van het aantal klachten over een examen dus weer verbroken, ditmaal het examen Nederlands voor vwo met 26.529 klachten. Kandidaten hebben met name klachten over de lengte van het examen. Doordat het examen voor het overgrote deel bestaat uit open vragen met een maximum aantal woorden zijn leerlingen veel tijd kwijt aan handelingen zoals het tellen of wegstrepen van woorden.

Het LAKS verwacht nog dat het aantal klachten over Nederlands vwo gaat toenemen. Teunissen: “Het correctievoorschrift Nederlands vwo is dit jaar twee dagen later beschikbaar, vanwege een experiment van het CvTE en het sectiebestuur Nederlands van de Vereniging Leraren Levende Talen met het correctievoorschrift. Mogelijk dienen examenkandidaten vwo nog een klacht in na het bekijken van de antwoorden.”
 
Tot en met woensdag 24 mei kunnen eindexamenkandidaten nog klachten doorgeven via www.examenklacht.nl en op examendagen tussen 12.00 uur en 19.00 uur bellen naar 020-5244066. Het eindexamenklachtenteam van ruim acht scholieren behandelt elke examendag de telefonische en digitale klachten.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids