Normal_leren__kinderen__lezen__vakken__schoolvakken__jongens

Steeds meer middelbare scholen erkennen dat jongens andere onderwijsbehoeften hebben dan meisjes. Zij springen daarop in door te experimenteren met betere begeleiding, meer beweging en meer uitdaging. Dit meldt het Algemeen Dagblad.

Tientallen middelbare scholen winnen jaarlijks advies in over onderwijs aan jongens en honderden leraren volgen workshops en congressen over jongensonderwijs. Onderwijsadviseurs leggen de nadruk op procesmatig werken in het onderwijs aan jongens. Door hen te begeleiden bij het plannen van hun huiswerk en te werken aan hun concentratie worden ze gemotiveerder, minder snel afgeleid en stellen ze minder uit. Ook projectmatig werken sluit beter bij jongens aan dan stap voor stap leren. Het geeft hen meer uitdaging. Daarnaast hebben jongens het nodig om meer te bewegen.
 
Diverse scholen zijn hiermee al aan de slag gegaan. In Amsterdam bijvoorbeeld wordt jongensschool KIEM-vmbo opgericht. Vanaf 2018 staat elke dag sport op het rooster, krijgen de leerlingen geen huiswerk en staan veel mannen voor de klas. Op Spring High, ook in Amsterdam, bewegen de leerlingen meer en helpen docenten hen met de planning. 
 
Eerder bleek al dat het onderwijs in Nederland meer gericht is op meisjes dan op jongens. Uit de cijfers blijkt dat jongens het de laatste jaren minder goed doen op school dan meisjes. Ze vallen vaker uit, zakken vaker een niveau terug en blijven meer zitten. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids