Normal_rss_entry-152199

De fabrikant van de stint, die vorige week betrokken was bij het ongeval op het spoor in Oss, laat alle 3500 voertuigen die in gebruik zijn controleren. Het bedrijf doet dat in afwachting van onderzoek naar het ongeluk. Dit meldt ANP.

In een boodschap aan afnemers van de stints, laat het bedrijf weten vanaf maandag alle karren te controleren. "In afwachting van de uitslag van het onderzoek, controleren we alle 3500 stints vanaf 24 september op alle veiligheidspunten en vervangen preventief onderdelen." Ook heeft het bedrijf een mailing naar al zijn klanten gestuurd met daarin een checklist waarmee de afnemers, veelal kinderdagverblijven, de stints ook zelf kunnen nalopen op verschillende punten.

Na het ongeval besloten verscheidene kinderopvangorganisaties voorlopig geen gebruik meer te maken van de stints om hun kinderen te vervoeren. Ze willen eerst zeker weten of het ongeluk niet is veroorzaakt door een technische storing in het elektrisch aangedreven voertuig.

In 2011 toonde onderzoeksinstituut SWOV zich al kritisch over de stint. SWOV had geen technische bezwaren, maar wel bedenkingen bij het feit dat "ieder persoon van 16 jaar of ouder zonder enige rijopleiding’’ tien kinderen zou kunnen vervoeren. De onderzoekers pleitten voor aanvullend onderzoek naar de eisen die aan bestuurders gesteld moeten worden. Dat advies werd niet gevolgd. In plaats daarvan sprak het ministerie met de fabrikant af dat die standaardtrainingen aanbiedt bij de aanschaf. 
 
Kinderopvangorganisaties die daar vanwege het ongeluk behoefte aan hebben, kunnen hun medewerkers kosteloos nogmaals op training sturen. Daar worden ze in een brief op gewezen. Het ministerie gaat het toelatingsproces voor stints, maar ook voor andere licht gemotoriseerde voertuigen met een maximumsnelheid van 25 km per uur, opnieuw tegen het licht houden. De politie, de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV), Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), de NS en ProRail onderzoeken het drama in Oss.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids