Week 10: coronavirus, schooltijden en maximum op instellingscollegegeld
Iedere vrijdag sluiten we de week af met een nieuwsoverzicht waarin we kort terugblikken op de opvallendste, interessantste of meest nieuwswaardige items per werkdag. Met deze week onder meer: Kinderopvang Amsterdam dicht na coronabesmetting moeder, steeds meer basisscholen laten traditionele schooltijden los en voor Nederlandse studenten en studenten uit de EER komt er een maximum op de hoogte van het instellingscollegegeld.

Maandag: Kinderopvang Amsterdam dicht na coronabesmetting moeder

Een vestiging van kinderopvangorganisatie CompaNanny in Amsterdam heeft per direct de deuren gesloten. Een van de ouders van een kind is besmet met het coronavirus. De moeder zit in Diemen in thuisisolatie.
 

Dinsdag: Ouders willen meer persoonlijke aandacht op school

Maar liefst 65 procent van de ouders geeft aan persoonlijke aandacht te missen in de begeleiding van hun kind op school. Wanneer de school begeleiding biedt, vindt 32 procent van de ouders daarnaast dat zij hier zelf minder aan hoeven te doen. Dit blijkt uit onderzoek van particulier opleidingsinstituut Luzac. Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 750 ouders met één of meer kinderen die basisonderwijs in groep zeven of acht of middelbaar onderwijs volgen. 
 

Woensdag: Steeds meer basisscholen laten traditionele schooltijden los

Het afgelopen decennium zijn veel basisscholen die voorheen werkten met traditionele schooltijden overgestapt op andere schooltijden. Dit schooljaar werkt nog maar iets meer dan een derde van de basisscholen met het traditionele schooltijdenmodel. Het continurooster en het vijf-gelijke-dagenmodel zijn beide even populair onder de basisscholen: deze modellen worden elk door een kwart van de basisscholen gebruikt.
 

Donderdag: Nederlanders kunnen digitale vaardigheden verbeteren

De overheid vindt het belangrijk dat Nederlanders goed kunnen omgaan met computers en hun weg vinden op internet. In de digitale samenleving moet iedereen kunnen meedoen. Nu is dat nog onvoldoende het geval, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het Rathenau Instituut. Niet alleen ouderen en lageropgeleiden kunnen hun vaardigheden verbeteren, ook jongeren en mensen met een hogere opleiding
 

Vrijdag: Maximum op instellingscollegegeld leidt tot toegankelijkheid hoger onderwijs

Voor Nederlandse studenten en studenten uit de EER komt er een maximum op de hoogte van het instellingscollegegeld. Een maximum tarief maakt een tweede studie toegankelijker. Met deze nadere uitwerking van het wetsvoorstel Taal en Toegankelijkheid heeft de ministerraad ingestemd op voorstel van minister Van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. 
 
Door: Nationale Onderwijsgids