Normal_rss_entry-115181

Appen op de fiets wordt verboden. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur komt volgend jaar met een wetsvoorstel daartoe. Het verbod zal dan waarschijnlijk in 2020 ingaan, aldus een woordvoerster van het ministerie.

Een verbod moet helder en handhaafbaar zijn, aldus de minister. Daarover voert ze overleg met het Openbaar Ministerie en de Raad van State. De stap is een onderdeel van een aantal maatregelen om het aantal verkeersslachtoffers omlaag te brengen. Vorig jaar is het aantal ernstig gewonden in het verkeer gestegen met 0,5 procent tot 21.400.

Het maatschappelijk en politiek draagvlak om appen te verbieden is groot, aldus de bewindsvrouw in een brief aan de Tweede Kamer. Uit onderzoek blijkt echter dat appen op de fiets maar in een beperkt aantal gevallen medeoorzaak is van een ongeval. Van Nieuwenhuizen begint volgend jaar rond de zomer ook nog een campagne "die gericht op het verstandig omgaan met de smartphone in de auto en op de fiets".

Gisteren liet verkeersveiligheidsinstituut SWOV weten bezorgd te zijn over het gebruik van smartphones in het verkeer onder jongeren. Een grote groep van hen fietst vaak append of bellend van A naar B. De jongeren lijken zich van die gevaren een stuk minder bewust te zijn dan volwassenen, bleek uit onderzoek van SWOV. Van de kinderen en jongeren die werden ondervraagd gaf net iets meer dan de helft aan dat ze het gebruik van mobiele telefoons in het verkeer gevaarlijk vinden. Tevens wordt uit het vragenonderzoek duidelijk dat hoe jonger de ondervraagde is, hoe vaker hij of zij de telefoon gebruikt in het verkeer. Uit het onderzoek van de SWOV blijkt dat het voor jongeren een gewoonte is geworden om regelmatig hun smartphone te controleren. Voor hun verkeersveiligheid zijn al deze conclusies ongunstig, zo laat het verkeersinstituut weten. Jongeren moeten daarom meer en beter worden gewezen op de risico’s.
 
Door: ANP