Nationale Onderwijsgids

NOG Miniconferentie PO Goes

Datum 14 februari 2019
Tijd 16:45 uur - 20:30 uur
Titel Miniconferentie PO Goes
Regio Zeeland
Plaats Goes
Adres Elvis Presleylaan 107, 4462 LB Goes
Type Conferentie / Congres
Doelgroepen Basisonderwijs
Website https://www.aob.nl/agenda/miniconferentie-po-goes/
Samenvatting

1. Kraak de klas:
In je eigen lokaal snel een escape room creëren voor je leerlingen? Speel Kraak de Klas en probeer binnen 45 minuten alle hangsloten aan de kist open te krijgen. Tijdens Kraak Klas krijgen de leerlingen vervolgens inzicht in de vaardigheden die zijn ingezet tijdens het spel. Spelenderwijs aan de slag met de 21st century skills!
www.kraakdeklas.nl

2. Mils leerstrategie: Weet hoe je leert! 

Woorden, beelden, stappen, luisteren, bewegen, samen: weet jij hoe je leert en wat weet je over de leervoorkeuren van je leerlingen? 

Iedereen is slim op z’n eigen manier. Door te weten wat jouw beste manier van leren is, kun je efficiënter leren.  

Met de MILS, Meer Inzicht in Leer Strategieën, krijg je inzage in wat de beste manier is voor jou om informatie te verwerken en te onthouden. Als je dit weet kun je je best werkende leerstrategieën vormgeven: Je kunt beter en efficiënter leren, met meer plezier! Cognitief psycholoog Drs. Marjolein van Bodegom laat je in een interactieve sessie van 1 uur kennis maken met de MILS (kort digitaal onderzoek), leerstrategieën en leerhulpmiddelen. Ze geeft je nieuwe inzichten en tips mee. Kortom een sessie waar je veel van opsteekt en die je de volgende dag in de klas kunt gebruiken!

3. Wat is er toch met …………………?                                                                                                                         

Gedragsproblemen zijn van alle tijden, maar tegenwoordig hebben we het gevoel dat ieder kind wel iets heeft.     AD(H)D, Borderline, autisme, dyslexie , dyscalculie , dysthymie , angststoornis , eetstoornis, GTS , enz.   Wat betekent dit voor het onderwijs? en hoe gaan we hiermee om? In het kader van passend onderwijs hebben leerkrachten een belangrijke  opdracht om alle leerlingen een kans te geven in de groep. In deze workshop komen een aantal factoren aan de orde, die een rol spelen bij het ( aanleren van ) gedrag van kinderen en geef ik handreikingen op welke wijze je hiermee om kunt gaan. De beste leraar is hij / zij die het meest van zijn leerlingen opsteekt. 

4. Samenwerken aan werkdruk

Werkdruk kun je niet in één keer aanpakken. Het is een continu proces. Hoe kan jij kijken of je team op de goede weg is? En hoe voer je het gesprek over de werkdrukmiddelen van volgend jaar?

Het Arbeidsmarktplatform PO heeft een effectieve aanpak van werkdruk ontwikkeld, bestaande uit vier stappen: AnalyserenBesprekenAanpakken en Evalueren.

In deze workshop bespreken we de vier stappen en maak je een eerste stap in je eigen evaluatie. De insteek van de workshop is dat jij praktische tools krijgt aangereikt waarmee je vandaag/ morgen nog mee aan de slag kunt gaan.

 

 

NOG Interview

Leren doe je het beste… op het schoolplein!

Normal_buitenspelen_school


Steeds meer scholen sturen hun leerlingen een of meerdere lesuren per maand de buitenlucht in. De leerlingen van een handvol ‘buitenscholen’ in Nederland verruilen zelfs ie...

NOG Column

Ik werk goed op school

Normal_karin_boers

Zwijgend gaat ze op de foto. Haar ogen staan donker en haar houding is gesloten. Na een periode van thuiszitten, kan ze nu weer naar school. Voor ons voelt het als naar school mogen, voor haar voelt het als naar school moeten. Naar een school waar ze niemand kent, waar ze niet weet wat er van haar verwacht wordt en waar ze de taal nauwelijks beg...

NOG Nieuwsoverzicht