Nationale Onderwijsgids

NOG Miniconferentie PO Goes

Datum 14 februari 2019
Tijd 16:45 uur - 20:30 uur
Titel Miniconferentie PO Goes
Regio Zeeland
Plaats Goes
Adres Elvis Presleylaan 107, 4462 LB Goes
Type Conferentie / Congres
Doelgroepen Basisonderwijs
Website https://www.aob.nl/agenda/miniconferentie-po-goes/
Samenvatting

1. Kraak de klas:
In je eigen lokaal snel een escape room creëren voor je leerlingen? Speel Kraak de Klas en probeer binnen 45 minuten alle hangsloten aan de kist open te krijgen. Tijdens Kraak Klas krijgen de leerlingen vervolgens inzicht in de vaardigheden die zijn ingezet tijdens het spel. Spelenderwijs aan de slag met de 21st century skills!
www.kraakdeklas.nl

2. Mils leerstrategie: Weet hoe je leert! 

Woorden, beelden, stappen, luisteren, bewegen, samen: weet jij hoe je leert en wat weet je over de leervoorkeuren van je leerlingen? 

Iedereen is slim op z’n eigen manier. Door te weten wat jouw beste manier van leren is, kun je efficiënter leren.  

Met de MILS, Meer Inzicht in Leer Strategieën, krijg je inzage in wat de beste manier is voor jou om informatie te verwerken en te onthouden. Als je dit weet kun je je best werkende leerstrategieën vormgeven: Je kunt beter en efficiënter leren, met meer plezier! Cognitief psycholoog Drs. Marjolein van Bodegom laat je in een interactieve sessie van 1 uur kennis maken met de MILS (kort digitaal onderzoek), leerstrategieën en leerhulpmiddelen. Ze geeft je nieuwe inzichten en tips mee. Kortom een sessie waar je veel van opsteekt en die je de volgende dag in de klas kunt gebruiken!

3. Wat is er toch met …………………?                                                                                                                         

Gedragsproblemen zijn van alle tijden, maar tegenwoordig hebben we het gevoel dat ieder kind wel iets heeft.     AD(H)D, Borderline, autisme, dyslexie , dyscalculie , dysthymie , angststoornis , eetstoornis, GTS , enz.   Wat betekent dit voor het onderwijs? en hoe gaan we hiermee om? In het kader van passend onderwijs hebben leerkrachten een belangrijke  opdracht om alle leerlingen een kans te geven in de groep. In deze workshop komen een aantal factoren aan de orde, die een rol spelen bij het ( aanleren van ) gedrag van kinderen en geef ik handreikingen op welke wijze je hiermee om kunt gaan. De beste leraar is hij / zij die het meest van zijn leerlingen opsteekt. 

4. Samenwerken aan werkdruk

Werkdruk kun je niet in één keer aanpakken. Het is een continu proces. Hoe kan jij kijken of je team op de goede weg is? En hoe voer je het gesprek over de werkdrukmiddelen van volgend jaar?

Het Arbeidsmarktplatform PO heeft een effectieve aanpak van werkdruk ontwikkeld, bestaande uit vier stappen: AnalyserenBesprekenAanpakken en Evalueren.

In deze workshop bespreken we de vier stappen en maak je een eerste stap in je eigen evaluatie. De insteek van de workshop is dat jij praktische tools krijgt aangereikt waarmee je vandaag/ morgen nog mee aan de slag kunt gaan.

 

 

NOG Interview

Seksuele voorlichting op school tijdens de Week van de Lentekriebels: ‘Ik wil het weten – heb je me alles al verteld?’

Normal_lentekriebels2017-007_0


Op 18 maart begint De Week van de Lentekriebels: een projectweek voor het speciaal en basisonderwijs, in het leven geroepen door kenniscentrum Rutgers en de GGD’en in ons l...

NOG Column

Tekstenbanken, onmisbaar bij tekstonderwijs en close reading

Normal_diatoetsen_twitter

Lezen moet leuk én leerzaam zijn, want alleen dan zijn leerlingen gemotiveerd. Leerlingen spannen zich in om een tekst te begrijpen als ze echt geïnteresseerd zijn in de informatie uit die tekst, ook als daar moeilijke woorden of lastige zinnen in staan. En die ingespannen aandacht van leerlingen is precies wat nodig is om ook de taal- en leesva...

NOG Nieuwsoverzicht