Normal_800px-kids_aktief_stint

De Tweede Kamer heeft bij de goedkeuring van de Stint destijds niet de Europees geldende richtlijnen aangehouden. Omdat deze richtlijnen volgens de Kamer te beperkend waren om innovatieve voertuigen toe te laten werd gekozen voor een middenweg tussen Europese richtlijnen en nationale kaders. Na goedkeuring heeft de fabrikant aanpassingen gedaan aan het ontwerp die niet zijn gemeld bij het ministerie. Zo kon het gebeuren dat er Stints in gebruik waren die niet voldeden aan de geldende technische eisen. Dit zegt minister Van Nieuwenhuizen in antwoord op vragen van de Tweede Kamer. Dit meldt Kinderopvangtotaal.

De Kamer wilde ook van de minister weten waarom is afgeweken van het advies van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). De SWOV vroeg zich af of het verstandig was om de Stint aan te merken als bromfiets omdat dan ook personen van 16 jaar of ouder zonder rijbewijs met de bolderkar kinderen zouden mogen vervoeren. Volgens de minister is het rapport van de SWOV aangeboden aan de fabrikant met het dringende verzoek rekening te houden met de opmerkingen van de stichting.

Dat de maximumsnelheid van de Stint (17,2 kilometer per uur) hoger ligt dan wat de SWOV adviseerde (15 kilomter per uur) en er ook geen nieuwe verkeersveiligheidstest werd afgenomen, komt doordat de fabrikant aanpassingen niet heeft gemeld. Zo plaatste de fabrikant een zwaardere elektromotor en een handrem zonder medeweten van het ministerie.

In het onderzoek naar de Stint kijkt het ministerie ook naar het buitenland. In Duitsland is de elektrische bolderkar verboden. Het kleine aantal Stints dat in België rondrijdt, kan niet harder dan 6 kilometer per uur en mag alleen op de stoep rijden.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids