Hogeschool Utrecht zet youtubers in bij promotie techniekopleidingen

De Hogeschool Utrecht (HU) gaat als eerste onderwijsinstelling in Nederland techniekstudenten werven via een zogeheten ‘influencer marketing’. Daarmee worden beroemdheden uit de online wereld ingezet om jongeren te interesseren voor techniekopleidingen. Deze pilot gaat vanaf september van start bij de HU. Dit meldt de Hogeschool Utrecht.

Omdat jongeren steeds minder lezen en hun informatie steeds meer digitaal opzoeken, biedt dat een platform waarop een influencer marketing kan inspelen. Er zijn steeds meer jonge vloggers die een groot publiek aan zich weten binden en dergelijke videomakers bepalen in grote mate wat er in is. Om die reden is het interessant voor de HU om zulke vloggers in te zetten voor het werven van nieuwe studenten.

De HU heeft gekozen voor een pilot bij de opleidingen Engineering, ICT en Built Environment, om de instroom van studenten bij techniekopleidingen een boost te geven. Er zijn namelijk dringend meer technici nodig om de Nederlandse koppositie als kennis- en innovatieland te behouden. Het landelijke doel is om 4 op de 10 hbo-studenten te laten instromen in een techniekopleiding. Nu zijn dat nog 2 op de 10 studenten.

Met video’s en social media posts enthousiasmeren YouTubers Dylan HaegensSophie Milzink en Défano Holwijn scholieren voor techniek. Zij moedigen studiekiezers aan om www.exploreyourfuture.hu.nl en de open dag van Hogeschool Utrecht te bezoeken, waarbij zij ook zelf aanwezig zijn om tijdens een speciale sessie met scholieren in gesprek te gaan.

De campagne start deze week en op 8 oktober kunnen studiekiezers op de open dag een sessie met Dylan Haegens bijwonen. Op de open dag van 5 november is Sophie Milzink aan de beurt. Ook in november en december kun je nog meer video’s verwachten van de YouTubers.

HU-collega’s worden hierover op de hoogte gehouden via HUontwikkelt.nl, de faculteitsnieuwsbrieven en de tv-schermen op de locaties.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids