Marieke van der Korput

Vanaf september moet elke leerling in Groot Brittannië eraan geloven: programmeerles. Elke leerling tussen 5 en 16 jaar zal geïntroduceerd worden in de wereld van de code. In ons land maakt deze vaardigheid slechts een klein deel uit van het vak informatica, waardoor slechts een klein deel van de leerlingen hiermee in aanraking komt. Bovendien: is het niet een beetje overdreven en wel erg vroeg om kinderen dit aan te leren?

Door Marieke van der Korput

Tech generatie
Ik denk van niet. Ook als leerlingen geenszins een carrière in de ICT-sector ambiëren, kunnen zij een hoop leren van dergelijke lessen. Kinderen groeien op in een wereld doordrenkt van technologie. Deze jonge generatie gaat dan ook al veel natuurlijker om met iPads, smartphones en andere vormen technologie, maar weet eigenlijk nog weinig van wat er “achter de schermen” gebeurt. Programmeerles kan hen hier meer inzicht in geven en daarmee ook meer inzicht in de wereld om hen heen. Volgens Mitch Resnick, professor aan het Massachusetts Institute of Technology, loopt zelfs deze generatie het risico tegen adaptatieproblemen aan te lopen. “Young people today have lots of experience and lots of familiarity with interacting with new technologies, but a lot less so of creating with new technologies and expressing themselves with new technologies. It's almost as if they can read but not write with new technologies.”, aldus de professor.
 
Doel van de programmeerles
Doel van de lessen is dan ook niet dat leerlingen allemaal hun eigen apps gaan ontwikkelen, maar dat zij vertrouwd raken met de technologie. Hierdoor leren kinderen een bepaalde manier van denken aan en leren zij de technologie begrijpen. Tegelijk doen zij allerlei vaardigheden op die niet alleen tijdens deze les, maar tijdens hun verdere leven van pas komen. Zo leren zij problemen op een creatieve manier op te lossen en complexe dingen op te delen in kleinere eenheden, structureren, samenwerken en omgaan met grote hoeveelheden informatie.  
 
Kinderen leren code schrijven?
Oke, klinkt nuttig. Maar velen klinkt deze programmeerles alsnog wat intimiderend in de oren. Maar programmeren kan ook anders dan het schrijven van ingewikkelde codes en bedenken van complexe algoritmes. Er zijn steeds meer programma’s beschikbaar waarmee kinderen op een zeer laagdrempelige manier, met een gebruiksvriendelijke interface, leren programmeren. Neem Scratch, een gratis software ontwikkeld door het MIT Media Lab, waarmee jongeren hun eigen interactieve spellen, muziek, verhalen en nog veel meer kunnen maken en delen. Ook andere websites als codeacademy.com en code.org leren je gratis op een interactieve manier de basisbeginselen van coderen. 
 
 

Veel van het debat over technologie in het onderwijs gaat over het al dan niet gebruiken van nieuwe media in de klas. Maar is het niet veel nuttiger om de wereld achter deze media waarmee we dagelijks interacteren eens onder de loep te nemen? Dan gaat het niet meer over of en hoe een iPad een toevoeging is aan de les, maar over het aanleren van een nieuwe, technologisch gedreven manier van denken, een logica die een steeds groter onderdeel van onze leefomgeving zal omvatten.

© Nationale Onderwijsgids / Marieke van der Korput