Logo_logo_college_voor_de_rechten_van_de_mens

Mensenrechtenkennis is essentieel op verschillende maatschappelijke vlakken. De decentralisaties hebben directe gevolgen voor mensen en hun rechten. Toch ontbreekt deze kennis bij gemeenten. Daarnaast geven nog niet alle scholen voorlichting over seksualiteit en seksuele diversiteit, terwijl dat wel verplicht is. Kennis over kinderrechten en mensenrechten ontbreekt bij scholieren. Dit meldt het College voor de Rechten van de Mens.

Nederland voldoet niet aan de plicht om ervoor te zorgen dat scholieren kinderrechten en mensenrechten leren en begrijpen. Het is aan de overheid om het goede voorbeeld te geven door middel van trainingen aan professionals, te beginnen met ambtenaren zodat zij mensenrechten kennen en toepassen in hun werk. Voorzitter Laurien Koster: "Mensenrechten zijn minimumnormen waaraan een land moet voldoen, zodat iedereen op het grondgebied een menswaardig bestaan leidt. In Nederland is natuurlijk veel heel goed geregeld. Maar het kan en moet echt beter. Mensenrechten gelden voor ieder mens, ook wanneer het moeilijk is om voor jezelf op te komen."

Het College voor de Rechten van de Mens roept het kabinet op om zich altijd actief in te zetten voor mensenrechten. Aanleiding is de derde Rapportage Mensenrechten in Nederland die vandaag verschijnt. Hierin doet het College ruim 40 aanbevelingen om de mensenrechten in Nederland te verbeteren. Van een land dat mensenrechten hoog in het vaandel heeft verwacht het College dat het ook op eigen grondgebied de lat voortdurend hoog legt.

Toch perkt het kabinet regelmatig mensenrechten in en stelt het vereiste acties om mensenrechten te verbeteren uit. Zonder dat zichtbaar is welke afwegingen het kabinet daarin maakt. Te vaak zet het kabinet pas serieuze stappen als het door verschillende instanties op de vingers is getikt over een situatie die mensenrechtelijk gezien niet door de beugel kan. Denk aan de veiligheid in het aardbevingengebied in Groningen, de opvang van mensen zonder geldige verblijfsstatus en het grootschalig verzamelen en opslaan van gegevens over telecommunicatie.

© Nationale Onderwijsgids