Normal_diploma435

De VO-raad is verheugd over de door staatssecretaris Dekker aangekondigde plannen om meer flexibiliteit in het onderwijssysteem aan te brengen en verregaande vormen van maatwerk mogelijk te maken. Op het diploma komt te staan dat een leerling een of meerdere vakken op een hoger niveau heeft gevolgd. Ook komt er een experiment om leerlingen die begaafd zijn in bepaalde vakken, toe te laten tot een hogere vervolgonderwijssoort. Dat meldt de VO-raad.

Paul Rosenmöller, voorzitter VO-raad: “Dat de staatssecretaris dit nu beide mogelijk maakt is ontzettend belangrijk. Scholen krijgen een stimulans om samen met het vervolgonderwijs meer maatwerk te bieden voor leerlingen en ik roep hen dan ook op om de geboden ruimte optimaal te benutten.”

Met de aangekondigde maatregelen worden belangrijke drempels voor leerlingen weggenomen. Zo regelt de staatssecretaris dat een leerling die zakt voor een vak dat hij op een hoger niveau heeft gevolgd, dat op het lagere niveau mag herkansen. Ook wordt het leerresultatenmodel van de onderwijsinspectie aangepast. Het is dan niet nadelig voor de school als leerlingen een vak op een hoger niveau afsluiten waardoor de kans bestaat dat zij dat vak met een lager cijfer afsluiten dan als ze het hadden gevolgd op het oorspronkelijke niveau. Dekker neemt ook een plusdocument op dat bij het diploma ook niet cognitieve talenten van leerlingen te vermelden. Met dit document krijgt het vervolgonderwijs beter inzicht in waar de brede talenten en interesses van leerlingen liggen.

Aanvullend op de plannen van staatssecretaris Dekker pleit de VO-raad ervoor om naast meer flexibiliteit in het onderwijs, ook meer flexibiliteit te creëren bij de examens. De centrale examinering is een star fenomeen in het voortgezet onderwijs. De raad is voorstander van het mogelijk maken van meerdere examenmomenten zodat leerlingen op de momenten dat zij er aan toe zijn examen voor een vak kunnen doen.

De bewindslieden kondigen aan verder in gesprek te willen over de reikwijdte van het experiment dat leerlingen met relevante vakken op een hoger niveau toegang kan bieden tot specifieke hogere opleidingen. 

© Nationale Onderwijsgids