Normal_jongeren__telefoon__mobiel__communiceren__sms__whatsapp__puber__vo__po

Scholen in het voortgezet onderwijs moeten structureel les gaan geven in mediawijsheid. Dat zegt socioloog Natascha Notten naar aanleiding van recente incidenten waarbij leerlingen met elkaar op de vuist gingen. De confrontaties escaleerden door contact via Instagram. Dit meldt de Gelderlander.

Alleen met mediawijsheid als regulier vak zijn dergelijke incidenten te voorkomen, denkt Notten. “Af en toe mediawijsheid behandelen in mentorlessen is niet genoeg. Kinderen moeten beter voorbereid worden en die rol kan alleen het onderwijs vervullen. Lang niet alle ouders hebben daar namelijk zin in”, zegt Notten.

Eind januari escaleerde een confrontatie tussen twee jongens van het Montessori College in Arnhem. Het begon met een propje papier dat de ene jongen in het oor van de ander schoot. Een foto van het gebeuren belandde op Instagram. Andere jongeren hitsten de twee ruziemakers op en uiteindelijk ontstond een vechtpartij waarbij tientallen scholieren betrokken waren. Begin februari deed zich een vergelijkbaar incident voor op het Corderius College in Amersfoort. Daar drongen leerlingen van andere scholen het college binnen en begonnen te vechten met twee leerlingen van het Corderius. Ook hier was de aanleiding een woordenwisseling via Instagram.

© Nationale Onderwijsgids