Normal_examen__rekenen__rekentoets__leerlingen__eindexamen

Woensdag 10 februari overhandigen Oudervereniging Balans en het LAKS de Tweede Kamer een petitie om het gebruik van spellingshulpmiddelen bij examens voor leerlingen met dyslexie definitief te behouden. Onder druk van de massale tekening van de petitie is de maatregel voor dit al schooljaar uitgesteld. De partijen willen dat de maatregel definitief van de baan gaat. De petitie is bijna 40.000 keer getekend. Dat meldt Balans.

Afgelopen week is Oudervereniging Balans een petitie gestart omdat het College voor Toetsen en Examens (CvTE) een verbod op spellingshulpmiddelen heeft ingesteld. Als een leerling de spellingscontrole wel gebruikt, volgt puntenaftrek. Redenering hiervoor is dat de exameneisen voor iedere leerling, ongeacht of deze een stoornis heeft, gelijk zouden moeten zijn. Balans en het LAKS vinden dat deze nieuwe maatregel leerlingen met dyslexie benadeelt. Sterker nog, deze maatregel leidt tot ongelijke kansen voor leerlingen met dyslexie. En is in strijd met passend onderwijs.

In recordtijd is de petitie al bijna 40.000 keer ondertekend. Dit is een duidelijk signaal wat Staatssecretaris Sander Dekker en de Tweede Kamer niet kunnen negeren. Nog voor het Kamerdebat heeft de Staatssecretaris onder druk van de petitie laten weten dat de maatregel uitgesteld wordt. Oudervereniging Balans en het Laks vinden dit onvoldoende. Leerlingen met dyslexie worden zo nog steeds niet serieus genomen. Zij moeten nu en in de toekomst zonder puntenaftrek gebruik mogen maken van de spellingcontrole. Een compenserend hulpmiddel als spellingscontrole biedt leerlingen met dyslexie juist de mogelijkheid hun werkelijke capaciteiten te laten zien. Zónder benadeeld te worden door hun beperking.

Op woensdag 10 februari om 12.15 uur overhandigt Jasper Braakman, middelbare scholier met dyslexie, de petitie namens Oudervereniging Balans en het LAKS aan Staatssecretaris Sander Dekker voor het Tweede Kamergebouw. Daarna, om 13.15 wordt de petitie in het gebouw van de Tweede Kamer aangeboden aan de Kamercommissie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

© Nationale Onderwijsgids