Normal_leraar_po_vo_schoolklas_school

Verschillende lerarenopleidingen in Amsterdam proberen op bescheiden schaal in te spelen op het tekort aan middelbareschool-docenten. Zij proberen op verschillende manieren lerarenopleidingen aantrekkelijk te maken voor studenten. Dit meldt het Parool.

Vooral de lerarenopleidingen voor taal en voor de bètavakken zijn niet in trek bij de student. De Hogeschool van Amsterdam (HvA) heeft daarom dit jaar voor studenten van het vwo een verkort traject ingesteld voor het leraarschap. Het gaat hierbij om de vakken economie, wiskunde, natuurkunde en scheikunde en Nederlands. Ook de Vrije Universiteit (VU) en de Universiteit van Amsterdam (UvA) werken aan nieuwe trajecten om meer middelbareschool-docenten op te leiden. Zij hebben nieuwe masteropleidingen opgericht om de doorstroom tot bevoegd docent te bevorderen en de drempel om leraar te worden te verlagen. 
 
Volgens Peter Althuizen, voorzitter van de actiegroep 'Leraren in actie', zijn dergelijke projecten “een druppel op de gloeiende plaat”. Conform de mening van de Algemene Onderwijsbond vindt hij dat het leraarschap “een realistische beloning voor een realistische werklast” nodig heeft. Alleen hierdoor kan het imago van de docent weer opgepoetst worden. “Er zijn docenten die parttime gaan werken om de werkdruk te verlichten. Maar alsnog werken zij vijf à zes volle dagen per week,” zegt Althuizen.
 
© Nationale Onderwijsgids