Normal_bekendmaking_4_nieuwe_scholen_460

Wethouder Onderwijs Simone Kukenheim heeft op 27 januari de winnaars van het project Onze Nieuwe School bekend gemaakt. Onze Nieuwe School is een zoektocht van de gemeente Amsterdam en Kennisland naar schoolmakers met innovatieve plannen voor Amsterdamse scholen.

De vier schoolmakers die een nieuwe school mogen stichten in Amsterdam zijn:
  • Laterna Magica 0-18 – doorgaande leer- en ontwikkellijnen van 0 tot 18 jaar, geen scheiding tussen kinderopvang en onderwijs.
  • KIEM (voortgezet onderwijs) – actief onderwijs voor tieners met oog voor de specifieke talenten van jongens.
  • Klein Amsterdam (primair onderwijs) – De stad Amsterdam is het startpunt van een levensechte, contextrijke en coöperatieve leerervaring.
  • De Alan Turingschool (primair onderwijs) – leidt op kritisch denkende wereldburgers.
Wethouder Kukenheim feliciteert de vier winnende schoolmakers: ”Deze initiatieven springen eruit door hun ambitieuze, onderscheidende en goed doordachte plannen. Stuk voor stuk aanwinsten voor Amsterdam! Daarnaast spreek ik mijn waardering uit voor alle 124 deelnemers aan de Challenge en in het bijzonder de 15 initiatiefnemers die na de Incubatorfase een uitgebreid plan indienden. De bruisende ideeën voor nieuw onderwijs en de enorme energie die zijn losgekomen in de stad zijn heel bijzonder.”
 
Onderwijsvernieuwing buiten de gebaande paden
Het aantal leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs in Amsterdam neemt de komende jaren fors toe. Er is in Amsterdam dus ruimte voor nieuwe scholen. Al deze leerlingen hebben een plek nodig die aansluit bij hun niveau én bij hun onderwijswensen. Om ook tot vernieuwing in het onderwijs te komen, heeft het college van Amsterdam besloten om het project Onze Nieuwe school te starten, waarin Amsterdammers is gevraagd naar hun ideeën voor een nieuwe school. Het project is een groot succes: er kwamen 124 ideeën voor vernieuwend onderwijs in Amsterdam binnen.
 
Wethouder Kukenheim: ”Het is een mooie uitkomst dat zoveel mensen binnen en buiten Amsterdam, ouders, leraren, schoolleiders, bestuurders en ondernemers hun denkkracht voor de stad hebben ingezet. Dit heeft tot de nodige opschudding en een brede maatschappelijke discussie geleid over welk onderwijs nog ontbreekt en waar behoefte aan is in Amsterdam.”
 
Samenwerking schoolbesturen
Samenwerking met bestaande schoolbesturen is essentieel en gewenst. Een goed idee wordt niet automatisch een goede school. Het college is dan ook blij dat zowel bestaande schoolbesturen als nieuwkomers plannen indienden en dat ook diverse schoolbesturen verkennende gesprekken voeren met initiatiefnemers. Juist de samenwerking tussen creatieve schoolmakers en ervaren schoolbesturen kunnen een gouden combinatie vormen.
 
Het college constateert dat het project Onze Nieuwe School met talloze goede ideeën en vernieuwende energie voor het Amsterdamse onderwijs een belangrijke katalysator is voor innovatie en onderwijsvernieuwing. Het is niet ondenkbaar dat er meer initiatieven dan de geselecteerde vier in de komende tijd in enige vorm starten op eigen kracht. Het college kijkt uit naar het moment dat het eerste initiatief na de Kraamkamer haar deuren zal openen.
 
Subsidie en huisvesting
Komende periode verkent de gemeente samen met de vier winnaars welke manier het meest kansrijk is om hun school te starten. De initiatieven in de Kraamkamer kunnen subsidie en huisvesting aanvragen. Daarnaast gaat de gemeente in gesprek met de 11 initiatieven die nu afvallen, om te bekijken of zij nog steeds hun plan willen doorzetten en wat ze daarvoor nodig hebben. De gemeente kan hen bijvoorbeeld verbinden met elkaar of aan partners in de stad.