Normal_150729_icho_top_4_2015_met_ambassadeur

Van 20 tot en met 29 juli werd de 47e Internationale Chemieolympiade (IChO) gehouden aan de Baku Branch of Lomonosov Moscow State University in Azerbeidzjan. Het thema van de olympiade was 'Life is a huge lab'. Er deden 79 landen mee met 292 middelbare scholieren. Marit Fiechter uit Zwolle van het Gymnasium Celeanum en Geert Schulpen, de enige vijfde klasser, uit Boxtel van het Gymnasium Beekvliet in Sint-Michielsgestel wonnen een bronzen medaille. Ruben La van het Tabor College Werenfridus in Hoorn en Joris Gerlagh van het Theresialyceum in Tilburg vielen helaas net buiten de prijzen. Dat meldt Stichting Leerplanontwikkeling (SLO).

Het Nederlandse team werd geselecteerd aan de hand van de uitkomsten van de 36e Nationale Scheikundeolympiade, die eerder dit jaar plaatsvond bij Yara in Sluiskil, 's werelds grootste leverancier van kunstmeststoffen.

Ismat Abbasov, de vicepremier van Azerbeidzjan, zelf een oud-deelnemer van de chemieolympiade, opende de wedstrijd samen met professor Nargiz Pashayeva, de rector van de universiteit. Zij ging in op het thema van de olympiade en de verplichting van de deelnemers als toekomstige wetenschappers dit enorme laboratorium gaande te houden. De olympiade werd gewonnen door Yifu Ouyang uit China. De prijzen werden uitgereikt door onder andere de minister van onderwijs Mikayil Chingiz oglu Jabbarov en Duckwan Lee, president van de IChO.

De IChO bestaat uit een praktisch en een theoretisch gedeelte. Tijdens het practicum werd het geneesmiddel diclofenac spectroscopisch onderzocht, een medicijn dat pijn stilt en ontstekingen remt. In de theorietoets werden onder andere vier generaties koelmiddelen voor koelinstallaties met elkaar vergeleken, suikers in vruchtensap geanalyseerd en de geur van vers gebakken brood onderzocht. Behalve dat de moeilijkheidsgraad van beide toetsen erg hoog was, waren de toetsen ook erg lang. Te lang, zo bleek bij de uitslag bij de prijsuitreiking: de gemiddelde score van alle leerlingen was slechts rond de veertig procent.

© Nationale Onderwijsgids