Normal_vmbo_klas

In het schooljaar 2016/2017 wordt de vernieuwing van het vmbo ingevoerd. Uit een inventarisatie van de KPC-groep onder 1.028 beroepsgerichte docenten en directe leidinggevenden blijkt dat 98 procent van de scholen op de hoogte is van de nieuwe structuur van het vmbo met beroepsgerichte profielvakken en keuzevakken. 87 procent is bekend met de inhoud van de nieuwe beroepsgerichte examenprogramma's en 71 procent is bekend met de inhoud van de nieuwe examenprogramma's, examensyllabi en handreikingen. Dat meldt de KPC-groep.

De helft van de scholen heeft een keuze gemaakt voor de profielvakken en keuzevakken die ze gaan aanbieden. Op de meeste scholen blijkt al een plan te liggen om de invoering van de nieuwe profielen te realiseren. De betrokkenheid van de docenten en schoolleiding is ook groot. Scholen werken onderling ook samen bij de invoering, dit is zowel met vmbo-scholen als mbo-scholen.

82 procent van de scholen verwachten op 1 augustus 2016 te starten met de nieuwe beroepsgerichte programma's. “Het starten gaat echter niet altijd vrijwillig. Wat moet dat moet. Ze zijn bang dat een echte vernieuwing van het onderwijs achterwege blijft en gevreesd wordt dat over 5 jaar alles weer op de schop gaat”, zegt de KPC-groep. Knelpunten die de meeste scholen zien zijn bijvoorbeeld het gebrek aan een duidelijke richting voor de school, de tijdsdruk, de samenwerking met en doorstroming naar het mbo en bedrijfsleven en het programmeren van de beroepsgerichte profielvakken en keuzevakken in leerjaar 3 en 4.

Binnen het vmbo moeten de leerlingen voortaan profielen kiezen. De leerlingen kunnen kiezen uit tien richtingen met basisvakken en dit aanvullen met praktijkvakken. De aanleiding voor de vernieuwing binnen het vmbo zijn onder andere de aansluiting van het vmbo op het vervolgonderwijs en de beroepspraktijk, een aantrekkelijk en toekomstbestendig onderwijsaanbod bij dalende leerlingenaantallen en het verbeteren van de loopbaankeuzes. De nieuwe programma's worden eenvoudiger, duidelijker en sluiten in de toekomst beter aan op de actualiteit. 

© Nationale Onderwijsgids