Normal_kinderen_wetenschap

Zo’n vierhonderd kinderen komen tijdens hun zomervakantie vier dagen langs bij de Universiteit Utrecht voor een flinke dosis wetenschap. Zij nemen deel aan Summerschool Junior, die start op 13 juli. De kinderen volgen een uitdagend programma vol onderzoek en maken op een speelse manier kennis met de wetenschap. Het programma is speciaal voor deze kinderen ontwikkeld door studenten en onderzoekers van de Universiteit Utrecht, zo meldt de universiteit.

Dit jaar zijn alle zeven faculteiten van de universiteit vertegenwoordigd tijdens Summerschool Junior. De kinderen maken op een laagdrempelige wijze kennis met alle facetten van de wetenschap. Ze onderzoeken de werking van het hart, trainen het geheugen en leren hoe ze met geld nog meer geld kunnen maken. Ook gaan de jonge onderzoekers langs bij de Botanische Tuinen waar ze de wondere wereld van de flora onderzoeken en bekijken ze verschillende botten bij het Universiteitsmuseum.

Aan Summerschool Junior doen dit jaar 360 kinderen uit groep 5 tot en met 8 mee, verspreid over twee weken. Voor dertig middelbare scholieren uit de eerste en tweede klas is er een extra uitdagende ‘Advanced edition’. Dit jaar hebben meer dan vijftig van de deelnemende kinderen een plekje op Summerschool Junior gekregen met de hulp van partners Asito en Rabobank Utrecht en een crowdfundingactie. “Summerschool Junior vindt het belangrijk dat iedereen met wetenschap in aanraking kan komen, ook de kinderen die hier van huis uit niet de middelen voor hebben”, zegt Maarten Reichwein, organisator van Summerschool Junior.

Bij Summerschool Junior staat ‘onderzoekend leren’ centraal. “De kinderen worden uitgedaagd om zelf vragen te stellen en onderzoek uit te voeren. Zo ontdekken zij op een leuke en actieve manier de wereld om hen heen. Summerschool Junior wil het onderzoekend leren graag uitdragen naar een breder publiek, en biedt daarom voor het eerst een speciaal 'masterclass’-programma voor leraren aan. De leraren ontdekken in twee dagen tijd alle ins en outs van het onderzoekend leren”, aldus Reichwein.

© Nationale Onderwijsgids