Normal_copyright_stockfreeimages_studenten_tekenen_test_mobiel_klas_gsm

Veel middelbare scholen gebruiken smartphones in de lessen. Dit blijkt uit onderzoek van de NOS onder 137 middelbare scholen. 85 procent van deze scholen gebruikt een smartphone in het onderwijs. Een kwart van de scholen laat het gebruik van de mobiele telefoon helemaal vrij voor de leerlingen. Slechts op tien van de middelbare scholen moet de telefoon thuis of in de locker blijven. Dit meldt de NOS.

De ruime meerderheid van de middelbare scholen waarbij smartphones worden gebruikt, laten de leerlingen er informatie mee opzoeken. Hiervoor worden educatieve apps ingezet, waarmee de mobiele telefoon worden gebruikt voor quiz- en toetsdoeleinden. Op een derde van de scholen wordt de telefoon zelfs gebruikt voor communicatie tussen docent en leerling. Ook wordt op een vijfde van de scholen de telefoon ingezet voor samenwerking tussen leerlingen.

De helft van de scholen zou de mobiele telefoon beschouwen als een verrijking, maar de meeste scholen zien vooral problemen. Door het gebruik van de smartphone zouden de leerlingen zich minder goed kunnen concentreren en zouden ze minder opletten. Pesten via de telefoon zou ook gesignaleerd zijn op een aantal scholen. De mobiele telefoon zou ook ingezet worden om fraude te plegen, bijvoorbeeld het fotograferen van toetsen en deze doorsturen naar andere klassen.

Scholen die de smartphones gebruikten benadruken dat belangrijk is om een goed gebruik van de telefoons te stimuleren. De leerlingen zouden bijvoorbeeld niet op de telefoon mogen kijken als de docent iets uitlegt. Een aantal scholen zijn van mening dat de smartphone nieuwe mogelijkheden biedt, zo vinden ze dat er nieuwe mogelijkheden ontstaan, waarbij het een ondersteuning is om de lesstof beter te begrijpen of op een leuke manier eigen te maken. Enkele scholen hebben het gebruik van de mobiele telefoon helemaal verboden. Zij zijn van mening dat het de sociale contacten tussen leerlingen en leerkrachten tegen gaat. 

© Nationale Onderwijsgids