Normal_student_moe_lui_slapen

Een dutje doen tussen de lessen of colleges door; het zou in de toekomst zomaar kunnen dat dat een geoorloofde gewoonte wordt in het onderwijs. Onderzoek van de Universiteit van Saarland laat namelijk zien dat een dutje van slechts drie kwartier al een gunstig effect heeft op het geheugen en daarmee op de leerprestaties. Dit meldt Nu.nl.

De Duitse onderzoekers onderzochten het effect van slaap op de hersenactiviteit en het geheugen. Bij een experiment kregen 41 proefpersonen de opdracht om woordjes uit hun hoofd te leren. De helft van de proefpersonen mocht daarna 45 minuten tot een uur slapen. De andere groep kreeg een film te zien. De groep die een dutje had mogen doen bleek vijf keer meer informatie te hebben onthouden dan de andere groep.

De onderzoekers vermoeden dat een speciale vorm van hersenactiviteit, die zich voordoet vlak na de REM-slaap, ervoor zorgt dat het geheugen na het slapen beter presteert. Deze hersenactiviteit werd bij de proefpersonen gemeten met hersenscans tijdens het dutje. Hoe meer van deze activiteit op de hersenscans te zien was, des te meer informatie bleek de betreffende proefpersoon te hebben onthouden. “We vermoeden dan ook dat informatie die mensen nadrukkelijk proberen te onthouden tijdens dit soort uitbarstingen van activiteit worden geconsolideerd in het brein”, zegt een van de onderzoekers.

Volgens de wetenschappers suggereren de onderzoeksresultaten dat korte slaapjes op school of op het werk aangemoedigd moeten worden. “Een kort slaapje kan leersucces significant vergroten”, aldus de onderzoekers. Het onderzoek werd gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Neurobiology of Learning and Memory.

© Nationale Onderwijsgids