Normal_tweede_kamer

Het kabinet moet binnen vijf maanden met een voorstel komen voor een nieuwe werkwijze voor het beoordelen van de opbrengsten in het voortgezet onderwijs. Dit heeft de Tweede Kamer bepaald in een Kamerdebat. Middelbare scholen zouden meer gestimuleerd moeten worden om leerlingen met een dubbeladvies, zoals havo/vwo, op het hoogste niveau te krijgen en behouden.  Dit meldt de VO-Raad.

In het Kamerdebat over de overgang van primair naar voortgezet onderwijs werd gestemd over ingediende moties. Een van de aangenomen moties is dat er gevraagd is om sneller met een evaluatie van de nieuwe wetgeving van het schooladvies te komen. Deze komt nu kort na de zomer van dit jaar. Door de evaluatie moet snel duidelijk worden of er dingen misgaan en kan er eventueel ingegrepen worden. De motie waarin wordt gevraagd om het onderwijskundig rapport pas over te dragen na plaatsing van de leerling op een middelbare school is aangehouden tot na de evaluatie. De VO-Raad is van mening dat de gegevens uit dit rapport nodig zijn om tot een goede plaatsing van leerlingen te komen.

De regering werd ook verzocht om duidelijker te communiceren naar ouders, basisscholen en het voortgezet onderwijs over de toelating tot de middelbare school. De toelating moet gebaseerd zijn op het schooladvies van de basisschool en niet op toetsen uit eerdere jaren of toelatingstoetsen. Enige uitzondering is als de eindtoets hoger uitvalt dan het advies. Dan wordt de leerling hoger geplaatst. Basisscholen hebben ook het recht om gecombineerde schooladviezen te geven. Hierbij moeten de middelbare scholen de kinderen op het hoogst geadviseerde niveau accepteren, aldus de Kamer.

© Nationale Onderwijsgids