Logo_images__2_

De VO-raad en de PO-raad willen dat educatieve uitgeverijen sneller digitaliseren. Steeds meer scholen geven les via tablets of laptops, maar er is nog te weinig lesmateriaal. "Over drie jaar moet het gros van de leerlingen digitaal kunnen werken," zo willen de sectororganisaties van basis- en middelbare scholen. Dit meldt de Gelderlander.

Het idee achter het inzetten van nieuwe technologieën in de klas is dat leerlingen in hun eigen tempo kunnen werken. "De meer getalenteerde leerling krijgt extra verdieping aangeboden, en de leerling die wat achter loopt extra herhaling", aldus Paul Rosenmöller, voorzitter van de VO-raad. De sectororganisaties sporen de educatieve uitgeverijen  aan om sneller te digitaliseren. Rosenmöller: "De ontwikkeling van materiaal gaat nog te langzaam." 
 
De kritiek is bekend bij uitgeverijen, aldus Eric Razenberg van de Groep Educatieve Uitgevers (GEU). Volgens hem zijn de educatieve uitgeverijen bezig met een inhaalslag. Daarnaast werken al veel werkboeken adaptief. “die geven directe feedback, hints of brengen al toetsend de leerbehoefte van de leerling in kaart.” 
 
Niet alleen de productie van digitaal lesmateriaal staat het toepassen van nieuwe technologieën in de klas in de weg. De uitgeverijen hebben ook nog een kritiekpuntje op de scholen zelf; zij moeten namelijk nog investeren in hun wifi-verbinding aldus Razenberg. Rosenmöller erkent dat.
 
© Nationale Onderwijsgids